Hvad er sociale medier?


Hvad er sociale medier?

Sociale medier er digitale tjenester som Facebook, Twitter og Youtube, hvor brugerne selv skaber og deler indholdet.

Sociale medier er et begreb, der ofte anvendes om forskellige ting. Grundlæggende er der tale to forskellige fænomener: Teknologier og tjenester.

  • Sociale medier bruger en masse forskellige teknologier som f.eks. wiki, blogs, billed- og fildeling, video-logs, tags, walls, instant messaging  osv.
  • På grundlag af disse medier og teknologier kan der tilbydes konkrete tjenester som fx Facebook, Twitter og Wikipedia.

Sociale medier er medier, der understøtter dialog, fællesskab og interaktion. Nedenfor ser du et par definitioner:

  • Sociale medier er medier for social interaktion, der anvender lettilgængelige og skalerbare kommunikationsteknikker.
  • Sociale medier bruger webbaserede og mobile teknologier til at gøre kommunikation til interaktiv dialog.

Det vil sige, at tusindvis af mennesker kan bruge disse medier samtidigt, og de kan bidrage aktivt med indhold, kommentere hinandens indhold osv.

Det særlige ved sociale medier er, at brugerne selv kan:

  • Skabe indhold og dele med andre
  • Beskrive indhold (med såkaldte tags/nøgleord)
  • Vurdere indhold (give karakterer)
  • Kommentere indhold.

Sociale mediers betydning

Specielt betyder sociale medier, at brugerne er mere aktive. Fra envejs-kommunikation til tovejs-kommunikation – eller rettere mange-til-mange-kommunikation i netværk, der kan omfatte alt fra små grupper til tusinder af mennesker, der samarbejder.

F.eks. er begrebet crowd-sourcing (at bruge menneskemængden som kilde) opstået ud af brugen af sociale medier til at samle informationer fra tusinder af brugere. Det kan en virksomhed udnytte til at få mange mennesker til at hjælpe med at skabe og samle viden.

Det, at brugerne interagerer og for eksempel sender en besked videre til deres venner om interessant indhold, er grundlaget for det, man kalder viral spredning. For eksempel hvis en bruger godt kan lide en videoreklame og sender et link til sine venner eller gør videoen synlig på sin egen side på Facebook eller en blog. Det kan en virksomhed udnytte til at lave markedsføring – også kaldet viral marketing. Nogle af de stærkeste tjenester indenfor viral spredning er Facebook, Twitter, Youtube og Instagram.

Du kan læse mere om disse og andre tjenester, som kan være nyttige for din virksomhed  her.

Samarbejde og deling

Sociale medier gør det muligt for enkeltpersoner og virksomheder at indgå i sociale fællesskaber online. Dette sker blandt andet ved at skrive sammen og dermed udveksle tanker, holdninger, idéer. Mange deler også f.eks. fotos, videoer og andet digitale indhold.

På den måde er sociale medier en slags global genbrugsstation for genbrug af digitalt indhold. Flere små tekststumper i denne artikel er hentet fra Wikipedia, der i sig selv er et godt eksempel, idet alt indholdet genereres af frivillige brugere.

Videoer om sociale medier

Hvad er sociale medier? – Se en god engelsk forklaring på brugen af sociale medier her:  Social Media in Plain English

YouTube-forhåndsvisningsbillede

Her er en video, der giver et godt billede af den rolle, de sociale medier spiller i dag.

YouTube-forhåndsvisningsbillede

Læs mere

Print Friendly