Her kan din virksomhed få hjælp til at udnytte it bedre med gratis vejledninger, leverandøroversigt og kurser

IBIZ-Center

Google Analytics – mål effekten

Online Markedsføring Vejledning

Google Analytics

Med Google Analytics og de statistikker denne kan generere, kan du skabe dig et unikt billede af, hvem dine kunder er, hvor de kommer fra, hvor længe der er på din web-side og hvilke sider de benytter mest. Derfor henvender systemet sig til dig, der har interesse indenfor marketing og hvor oplysninger om dine brugere har stor værdi.

Google Analytics kan spore besøgende fra alle der henviser, bl.a. søgemaskiner, visse reklamer, pay-per-click-netværk, e-mail-marketing, Youtube og links i PDF-dokumenter. Systemet er let at anvende, da den har en let tilgængelig brugergrænseflade.

Med Google Analytics bliver du bedre forberedt til at skrive bedre målrettede annoncer, styrke dine markedsføringstiltag og opbygge websteder, der konverterer flere kunder til et egentligt salg.

Se videoen: Tips til Google Analytics:

Hvem anvender Google analytics?

Google Analytics er den mest udbredte statistik-service til websites, og bliver i øjeblikket anvendt på ca. 57 % af de 10.000 mest populære hjemmesider, og af ca. 50 % af top 1 million websteder benytter sig af Google Analytics.

Hvad kræver det at gå i gang?

Google Analytics er gratis og let at gå i gang med. Du kan let selv komme i gang helt uden rådgivning og konsulenthjælp, og kommer rigtig langt med forholdsvis lidt arbejde. Når du implementere en grundkode på alle sine web-sider får du adgang til rigtig mange data om dine brugeres adfærd. Du bør dog bruge noget tid på opsætning af mål mv. for at få et fuldt udbytte.

Systemet er godt overall værktøj, men hvis du ønsker meget specifikke analyser, kan det kræve tilpasning af koden. Så hvis du ikke selv har kompetencerne, kan du vælge at anvende eksterne konsulenter.

Hvordan kan du få analyser leveret?

Du kan få leveret analyser på mange måder, som passer netop til dig. Det gælder både måden du ser data på og den kanal, som de leveres via. fx kan du få leveret data på flere måder lige fra Excel til mobile apps. Læs mere her.

Google Analytics er i dag det mest anvendte værktøj til webanalyse i Danmark, men der findes en række andre løsninger. Du kan læse meget mere om disse løsninger på www.webanalytiker.dk/tracking/udbydere.

Sammenlign din webshops performance med andre i samme branche

Webshopindeks.dk er et gratis initiativ, der giver dig svar på om din webshops perfomance er god eller dårligt i forhold til lignende webshops. Servicen giver dig en gratis månedlig rapport, der sammenligner dine Google Analytics-data med data fra andre webshops. På denne måde kan du få indsigt i, hvor godt du klarer dig i forhold til dine konkurrenter. Se www.webshopindeks.dk.

 

Læs videre:

Relateret indhold: Google Analytics – mål effekten

Værktøjer

Find en NemHandel-leverandør - løsninger til elektronisk samhandel

Find NemHandel-leverandør

Svar på spørgsmål og få en simpel tjekliste til digitalisering af din virksomhed

Prøv Vækst med it

Svar på spørgsmål og få en personlig vejledning (10-20 sider) til valg af it-system

Tjek dit it-behov
X

Få tips og nyheder om it

Tilmeld dig vores nyhedsbrev og bliv bedre klædt på til at udnytte it i din virksomhed.

Vi udsender det ca. 6 gange årligt