NemHandel
E-handel Vejledning
Siden 1. maj 2011 har det været et krav at fakturere offentlige myndigheder via NemHandel.
Hvad er NemHandel?
NemHandel er en teknologi, som understøtter hele e-handelsprocessen fra ordremodtagelse til fakturering. Med NemHandel kan du sende dine dokumenter nemt og sikkert (krypteret) via internettet, og du modtager automatisk en kvittering, når de er kommet frem til din kunde.
NemHandel er baseret på et standardiseret dokumentformat (OIOUBL: Offentlig Information Online / Universal Business Language), hvilket i praksis betyder, at når du udveksler dokumenter med dine samhandelspartnere via NemHandel, kan du være sikker på, at jeres økonomisystemer taler samme sprog, og at din kundes system er i stand til at læse dokumenterne fra dig.
Mange fordele ved NemHandel
- Send fakturaer direkte fra dit økonomisystem eller fra en indtastningsformular på nettet
- Fakturaer kontrolleres automatisk for tekniske fejl, inden de afsendes
- Du modtager en kvittering, når fakturaen er nået frem til din modtager
- Kan bruges ved e-handel med hele den offentlige og private sektor
Du kan bruge NemHandel til udveksling af i alt 16 forskellige dokumenttyper, med både kunder og leverandører, bl.a.:
- Prisliste
- Ordre
- Ordremodtagelse
- Faktura
- Kreditnota
I NemHandel Oversigten kan du finde leverandører af både NemHandel-løsning, f.eks. indtastningsløsninger eller NemHandel integreret i dit økonomisystem, og rådgivere, der kan hjælpe dig i forhold til implementering, infrastruktur, standarder mv. i forbindelse med NemHandel.
Læs mere om NemHandel fra Digitaliseringsstyrelsen
Hør hvordan Pia Schytz fra ABM Nortek bruger Fakturablanketten: