Her kan din virksomhed få hjælp til at udnytte it bedre med gratis vejledninger, leverandøroversigt og kurser

IBIZ-Center

Kom godt i gang med din nye webshop

Web og e-handel Vejledning

Ved at etablere en webshop har du mulighed for at udvide dine åbningstider, ramme et større marked og samtidig udvide produktsortimentet.

Skal du have en webshop?

En webshop giver adgang til et ubegrænset marked, da alle transaktioner principielt kan foregå hvor som helst og når som helst, – kunderne behøver ikke bevæge sig til en fysisk adresse for at handle, og de kan gøre det, når de selv har tid.
En webshop:

  • Er åben, når kunderne har behov for dine produkter og ydelser
  • Frigør interne salgsressourcer til andre opgaver
  • Kan effektivisere og forbedre procedurer og arbejdsmetoder
  • Giver nye markedsføringsmuligheder og evt. mulighed for mersalg

For fire år siden besluttede Pro-Outdoor at udvide den fysiske forretning med en webshop. I videoen får du deres erfaringer:

Gearing til at starte din webshop

Inden du går i gang med oprettelse af webshop og e-handel, bør du grundigt afdække dine/jeres behov samt fordele og ulemper ved en given webløsning.

DI Handel har lavet e-handelsworkshoppen Kom igang med E-handel i samarbejde med Vertica. Desuden har de i samarbejde med Netcompany lavet Kravspecifikation til e-handelsløsning – en god guide til dig, der skal definere behov og krav til en webshop.

Lav fx en workshop, hvor alle relevante medarbejdere i virksomheden deltager. Her kan I diskutere, hvad webshoppen skal bruges til samt opsætte nogle mål for antallet af besøgende og hyppighed af opdateringer af indholdet.

Nedenstående bør fx tænkes ind i processen:

  • Invester i en forretningsplan
  • Lav online strategi / markedsføringsplan
  • Vælg teknisk platform (open source eller standard) og kanalplatform (pc, tablet og mobil)
  • Få styr på logistikken i virksomheden
  • Forhold dig til integration med andre it-systemer – det skal helst indtænkes fra starten.

Styr på kunder og produkter

Når du beslutter dig for at oprette en webshop er det vigtig, at du får en fremtidssikret løsning fra starten.
Webshoppen skal være attraktiv for kunderne, fx nem at finde rundt i, tilbyde de rigtige produkter samt tilbyde nem og sikker betaling med kundernes foretrukne betalingsmiddel.

De springende punkter er dog ikke så ofte her, men i højere grad knyttet til lager og økonomistyring. Når nye varer kommer ind, skal det være nemt at lægge dem på lager både fysisk og i webshoppen. Systemet bør automatisk kunne holde styr på lagerbeholdning, så man ikke sælger varer, der er udgået. Økonomisystemet skal hænge sammen med webshoppen, så regnskabet ajourføres, når varer lægges på lager, og igen når de leveres til kunderne.

Et kundehåndteringssystem er ligeledes vigtig at tænke ind fra starten, så det bliver muligt at lave målrettet markedsføring til eksisterende kunder.

Fra national til international webshop?

Går du med tanker om at sælge til udlandet? I så fald er der mange forhold, man skal tage stilling til. Hvordan med fx markedsføring, sprogversioner, valutaudsving, betaling, afregning af moms og told, hosting, international søgemaskineoptimering og brug af sociale medier til markedsføring globalt? På Startvækst.dk er der en række gode anbefalinger du kan tage udgangspunkt i, hvis du ønsker at sælge til udlandet.

Pas på faldgruberne

Lovgivningen – reklamationer returret o.s.v. – er der styr på den? Forbrugerombudsmandens guide til erhvervsdrivende samler rettigheder og pligter over for forbrugeren ved køb og salg i netbutik. Du kan også få styr på lovgivningen på FDIH’s hjemmeside eller kontakte deres juridiske helpdesk. Overvej i den forbindelse følgende faldgruber:

  • E-handelsloven
  • Købeloven
  • Markedsføringsloven
  • Persondataloven
  • Lov om visse forbrugeraftaler

Andre faldgruber, som man bør være opmærksom på er:

  • Manglende tillid til websitet – indholdet skal være korrekt og opdateret.
  • Dårlig brugervenlighed – få hjemmesiden testet med rigtige brugere og sørg for at den er tilgængelig.
  • Usikkerhed ved betaling – der skal være sikker og fortrolig kommunikation og betaling med gængse metoder som Dankort, Visa, Paypal o.l..

Endelig skal du være opmærksom på dit online brand og at du (og ikke din it-leverandør) står som ejer af domænenavnet, så du ikke er bundet på arme og ben i forbindelse med skift af it-leverandør.

Læs videre:

Værktøjer

Find en NemHandel-leverandør - løsninger til elektronisk samhandel

Find NemHandel-leverandør

Svar på spørgsmål, få overblik og identificer kritiske fokusområder for din virksomheds digitale udvikling

Prøv #DataForBusiness

Svar på spørgsmål og få en personlig vejledning (10-20 sider) til valg af it-system

Tjek dit it-behov
X

Få tips og nyheder om it

Tilmeld dig vores nyhedsbrev og bliv bedre klædt på til at udnytte it i din virksomhed.