Her kan din virksomhed få hjælp til at udnytte it bedre med gratis vejledninger, leverandøroversigt og kurser

IBIZ-Center

Gratis programmer

Valg af it Vejledning

Hvad er gratis programmer?

Gratis programmer kan være mange ting. På markedet findes flere forskellige former for gratis software. Nogle systemer er open source-systemer. Open source betyder, at kildekoden til systemet er frit tilgængelig, så alle kan redigere og tilpasse systemet, som de har lyst. Samtidig er open source systemer generelt gratis, og er derfor meget udbredte på nettet. En anden type gratis software er freeware, der både kan være traditionel software og open source. Derudover tilbyder mange software producenter light versioner af kommercielle programmer med begrænset funktionalitet.

Det er vigtigt at være opmærksom på, at mange gratis programmer kun er gratis, når de benyttes af privatpersoner – hvis programmerne skal bruges i forretningsmæssige sammenhæng, skal der betales licens. Et eksempel er AVG antivirus, der skriver i deres betingelser: “AVG Anti-Virus Free Edition er kun til en enkelt hjemme computer og ikke til kommerciel brug. Brugen af AVG Anti-Virus Free Edition i en organisation eller til kommerciel brug er strengt forbudt.”

Fordele og ulemper ved gratis programmer

Det er umuligt at sige generelt, om betalt eller gratis software er bedst. Man kan komme langt for ingen eller få penge med gratis programmer, men skal der laves mere komplekse tilpasninger, integration med andre systemer og måske oplæring kan gratis software godt komme til at koste det samme som, eller mere end,  traditionelt købt software. Markedet er fyldt med forskellige software systemer. Nogle systemer er open source-systemer, andre er lukkede systemer – ofte kaldet traditionel sofware.

De vigtigste fordele

  • Gratis – selve programmet kan downloades og installeres gratis. For de fleste er dette den afgørende fordel.
  • For Open Source er der fri adgang til kildekode – så kan man selv udvikle og tilpasse sin løsning. det er vigtigt hvis du har behov for tilpasning og videreudvikling, men selve arbejdet er ikke gratis.
  • Mange udvikler og deler nye komponenter – så der kommer hele tiden nye muligheder fordi mange trækker på samme hammel. Her får du andres arbejde foræret.

De vigtige ulemper

  • Det er ikke altid gratis – hvis du har brug for at anvende konsulenter til at udvikle, tilpasse opsætte eller vedligeholde programmet kan omkostningerne godt løbe op, selvom selve programmet var gratis
  • Manglende kendskab – usikkerheden kan være stor, fordi man ikke kender til produktet eller har en veldefineret og ansvarlig leverandør
  • Manglende brugerfokus – nogen gange er der mindre fokus på finish og brugervenlighed, fordi open source-programmerne er lavet frivilligt/gratis og af teknikere, uden at der har været fokus på kunden og brugeren
  • Uoverskuelighed – et open source fællesskab udvikler typisk mange moduler. Det giver muligheder, men også udfordringer hvis man selv skal tage stilling til en masse kombinationsmuligheder og valg
  • Begrænset garanti – hvis du selv downloader og installerer et program er der større risici, og du er typisk ikke dækket af en garanti
  • Der skal tit betales licenser, hvis programmerne skal benyttes i forretningsmæssige sammenhæng

Dit valg

Der kan ikke siges noget bestemt om, at traditionel software er at foretrække frem for OSS – eller omvendt. Som ved alle andre anskaffelser handler det om varens pris og kvalitet, hvor pris i denne forbindelse skal anses som den totale omkostning ved installation og drift samt en vurdering af kvaliteten der bl.a. er udtrykt ved de behov programanskaffelsen tilfredsstiller, modenhed/stabilitet af programmer mv. Normalt er der sammenhæng mellem pris og kvalitet. For en lille virksomhed, der ikke har avancerede behov, vil open source løsninger ofte være tilstrækkelige og billige. Hovedsagligt på grund af lav anskaffelsespris og i mindre grad på installations- og driftsomkostninger, og specielt hvis der ikke skal ske tilpasninger eller nyudvikling. Der er dog en række overvejelser, du bør gøre dig, før du vælger at benytte gratis software.

Det basale skal være i orden

Software skal vælges ud fra de kravspecifikationer, du har opstillet, og der skal være klarhed om driften, så du undgår unødvendig og kritisk nedetid. Gratis software og specielt Open Source software er i kraftig udvikling, og kan være en fin løsning for private og mindre virksomheder. Systemerne tilpasses af mange forskellige udviklere og det betyder, at brugervenligheden normalt er i orden. Men som virksomhedsejer eller ansvarlig for en virksomheds it, skal du gøre dig nogle andre og langt mere kritiske overvejelser, før du vælger et sådant system. Selvom der ikke er anskaffelses- og licensomkostninger ved fx open source-systemer, som ved traditionelt software, er der ofte behov for andre ydelser forbundet med softwareanskaffelsen: Installation, drift, oplæring, support, og det medfører omkostninger – dette gælder i et vist omfang også traditionel software.

Brug af support er ikke uden omkostninger

Selvom det meste gratis software teknisk er acceptable, kan man ikke regne med at det samme gør sig gældende omkring support. Hvis I møder et problem, som I ikke umiddelbart kan løse, kan det være svært at få den nødvendige hjælp, fordi I anvender gratis software, og der måske ikke er personer med de rette tekniske kompetencer til rådighed i nærområdet. Hvis driften er ustabil kan det være svært at placere et ansvar, når ansvaret ligger hos tusindvis af forskellige udviklere verden over. Hvis du er afhængig af driften på dit system, giver det god mening at finde en udbyder, der tilbyder at supportere systemet. Dermed undgår du den kritiske nedetid, som i sidste ende kan koste dig dyrt. Derudover er det lettere at placere et ansvar for at få bragt orden i systemet, hvis uheldet er ude.

Anbefalinger

Når man skal i gang med at investerer i nyt it er der nogle forhold, der altid bør overvejes.

  1. Få specificeret, hvilke behov din virksomhed har
  2. Kend funktion og begrænsningerne i den software du kigger på
  3. Forstå licensbetingelserne
  4. Søg hjælp, hvis du er i tvivl om, hvordan du
    1. laver en god behovsbeskrivelse, der dækker de væsentligst forretningsmæssige områder
    2. Hvordan du finder den rigtige løsning, der dækker dine behov
    3. Hvordan du får det implementeret i din virksomhed på en god og økonomisk forsvarlig måde
    4. Får mulighed for den ønskede support til dine systemer
    5. Kan opnå en tilstrækkelig driftsikkerhed

Links til gratis programmer

Her er nogle eksempler på gratis programmer til virksomheder, klik på det understregede navn for at komme til hjemmesiden.

Applikation PC / web-version
Hjemmesider
 wordpress WordPress er et af de mest anvendte “Open source” systemer. Det skyldes bl.a. den lette navigation, den overskuelige indholdsstyring og den høje brugervenlighed. WordPress er velegnet til dig, der selv vil lave en hjemmeside, men der findes også en række kommercielle udbydere af hjemmesider, som anvender WordPress’ platform. Læs mere og download fra www.wordpress.com
joomla Joomla! er et andet meget populært open source CMS-system med stor fleksibilitet. Systemet kan bruges til mange forskellige typer indhold og med mulighed for at begrænse adgangen til udvalgte brugere. På denne måde kan du altså lave en hjemmeside, hvor du kan kontrollere adgangen til specifikke områder og funktioner, alt efter brugerne. Læs mere og download www.joomla.dk
drupal

Drupal er et kraftfuldt gratis program til hjemmesider. Det er konstrueret i moduler, der kan skaleres efter behov. Drupal tager længere tid at lære end de fleste andre CMS-systemer, så det henvender sig ikke til hurtige og nemme løsning. Læs mere og download www.drupal.org

Webshops
Magento 101 Magento er en open source platform, der giver en stor grad af fleksibilitet og mange muligheder for at lave en webshop som ønsket. Magento er måske den mest anvendte open source e-handelsplatform verden over. Platformen egner sig mindre godt til dig, der ønsker en mindre komplekse webshop, der er hurtig at komme i gang med. Læs mere og download www.magento.com
prestashop PrestaShop er en anden meget populær open source platform, der ikke tilbyder samme antal funktioner som Magento, men som ofte vil være lettere at komme i gang med for mindre virksomheder. Læs mere og download www.prestashop.com
woocommerce Måske har du allerede en WordPress-hjemmeside, som du gerne vil beholde. Med pluginet WooCommerce kan din WordPress-side udvides til en webshop. WooCommerce er nem at komme i gang med og du får mange muligheder for at designe en god webshop. Den indeholder ikke samme muligheder som for eksempel Magento, men giver dig de basale funktioner, du har brug for at kunne sælge et produkt eller service online. Læs mere www.woothemes.com/woocommerce
Billedbehandling
gimp GIMP er et avanceret og eksklusivt open source billedbehandlings-program, der fungerer som et solidt – og gratis – alternativ til Adobe Photoshop. Med GIMP får du næsten alle de funktioner, som du finder i professionelle pakker, der kan gøre dine billeder flotte og klar til diverse materiale. Den har sin egen brugerflade, hvilket kan tage tid at lære, hvis man er vant til Photoshop. Læs mere og download www.gimp.org
gimpshop Gimpshop er baseret på GIMP og er ligeledes et gratis alternativ, der stort set kan alt det, Photoshop kan. Med Gimpshop-udgaven får du ikke bare funktionalitet men også en brugerflade, der ligner Photoshop til forveksling. Er du vant til at arbejde med Photoshop er Gimpshop et oplagt valg. Læs mere og download www.gimpshop.com
paint.net Paint.NET er et stærkt gratis billedbehandlingsprogram, som dækker de flestes behov – inkl. muligheden for at arbejde med lag. Programmet indeholder et stort men alligevel overskueligt udvalg af funktioner og har en velfungerende og intuitiv brugerflade. Læs mere og download www.getpaint.net
Projektstyring
 gant GanttProject er et open source program, der installeres på computeren. Programmet hjælper dig med at sætte mål, styre ressourcer og holde realistiske deadlines ved brug af Gantt-diagrammer. Der er rig mulighed for eksport og import af filer men der er ikke mulighed for flere brugere. Læs mere www.ganttproject.biz
 Gantter 101 Gantter er et gratis webbaseret værktøj til projektstyring, der ligeledes benytter Gantt-diagrammer. Programmet indeholder en række færdige skabeloner, der gør det let at komme i gang. Gantter giver mulighed for at lagre og dele filer via Google Drive. Læs mere og download www.gantter.com
Økonomistyring
dinero Dinero er et webbaseret regnskabsprogram. Opretter du en profil kan du hurtigt komme i gang med at fakturere, registrere eller holde styr på dine bilag. Programmet er gratis, hvis du ikke omsætter for mere end 1 mio. om året. Dinero er brugervenlig – intuitiv og lettilgængelig, så du kan lave en faktura med få klik ligesom bogføring af bilag også er helt enkelt. Læs mere og opret profil www.dinero.dk
saldi Saldis gratis version giver mulighed for at bogføre 300 posteringer pr. år og adgang til finans, lager, indkøb og fakturamodul. Der kan højst være én bruger på ad gangen. Der tilbydes ingen hotline og du skal selv sørge for sikkerhedskopiering. Til gengæld er det gratis og der er adgang til brugervejledning og videomanualer. Læs mere www.saldi.dk/gratislosning
Sikkerhed
macrium Macrium Reflect er et gratis program til at tage backup af dine vigtige datafiler, så du kan gendanne dine tabte data. Sker der et uheld, kan du således gendanne filerne, som de så ud på det tidspunkt, hvor du foretog en backup af indholdet. Læs mere www.macrium.com/reflectfree.aspx
ccleaner CCleaners formål er at gøre din pc hurtigere ved at fjerne gamle, ubrugte filer og optimere din computer. Den fås i en gratis version og i en betalingsversion. Den gratis version opfylder de flestes behov. Programmet findes på dansk, er nemt, fylder ikke meget og er effektivt. Læs mere og download www.piriform.com/ccleaner/download
Kontorpakke
google Google Docs er navnet på Googles online-baserede kontorpakke, der rummer de klassiske muligheder – bare online og gratis. Mulighed for integration med bl.a. Gantter (projektstyring). Læs mere www.google.dk/intl/da/docs/about
libreoffice LibreOffice er en gratis open source-kontorpakke til Windows, Macintosh og Linux, som er fuldt kompatibel med de filer, Microsofts software danner. Programmet er et stærkt alternativ til Office-pakken og minder i design meget om Office 2003. Læs mere og download www.da.libreoffice.org/hent-libreoffice
Kundestyrring (CRM)
sugarcrm SugarCRM er en fuldvoksen platform til kundestyring, og indeholder derfor en enorm mængde af funktioner og muligheder herunder menuer til virksomhedens afdelinger – salg, marketing og support. Det kan virke en smule overvældende fra starten, og kræver en del opsætning. Dertil kommer support og backup af servere til at køre selve systemet på. En opgave der for de fleste virksomheder kræver en IT-afdeling, da det ellers kan det hurtigt blive en uoverskuelig opgave at vedligeholde. Læs mere www.sugarcrm.com
channelCRM ChannelCRM er en offline-løsning, der installeres og fungerer som et ganske almindeligt program på en computer. Bemærk at der i gratisversionen kun er mulighed for én bruger og der er ingen telefonsupport. Der er dog mulighed for opgradering efter behov, hvor der betales et oprettelsesgebyr og derefter et årligt gebyr afhængigt af antallet af brugere og funktioner. Har man brug for mere end én bruger skal man dog selv stå for drift og administration af en server. Uden interne it-kompetencer kan det være besværligt og dyrt. Læs mere på www.channelcrm.dk/gratis-version
billigcrm I BilligCRM er en gratis mulighed for enkelt at skabe et overblik over kunder og et antal af tilknyttede opgaver. Til gengæld er der ikke mulighed for at eksportere data, hvilket gør det besværligt at skifte til et større system når virksomhedens behov vokser. Projektet har desuden den bagside, at det køres i fritiden og der ingen garanti er for, at det vil være tilgængeligt eller fuldt funktionelt i fremtiden. Læs mere www.billigcrm.dk
zoho Zoho CRM giver gratis adgang for op til 10 brugere til de mest basale funktioner i systemet, mens man må undvære ting som eksempelvis backup og integration mellem systemer. Zoho CRM kører i en browser, og kan altså tilgås fra en hvilken som helst enhed med internet, og derudover har de også apps til både Android, iPhone og iPad dog også her med begrænsninger på funktionalitet i den gratis udgave. Læs mere www.zoho.com/crm/comparison.html
Andet
mailchimp Mailchimp er blandt de meste brugte systemer til udsendelse af nyhedsbreve. Systemet er meget enkelt og let at anvende (til trods for at det ikke fås i en dansk version). Det er gratis at sende op til 2.000 modtagere og 12.000 nyhedsbreve om måneden. Derudover er de mange ekstra funktioner ikke gratis. Læs mere www.mailchimp.com
skype Skype er et gratis computerprogram der kan anvendes til video- eller taleopkald (IP-telefoni) mellem to computere – eller mod betaling mellem en computer og en mobil-/fastnettelefon. Skype giver mulighed for samarbejde online og holde møder med op til 25 deltagere. Læs mere og download www.skype.com
hootsuite Hootsuite er et program til at administrere sociale medier. Det kan bruges både til at overvåge indhold i sociale medier samt til at planlægge opdateringer på de forskellige profiler. Det er en browser-baseret tjeneste, der giver mulighed for at flere medarbejdere kan arbejde sammen om en eller flere profiler i sociale medier. Læs mere www.hootsuite.com
filezilla Filezilla er den mest anvendte FTP-klient, og den gør upload og download af store filer nemt og hurtigt. FTP er en internet-protokol (svarende til HTTP) til filoverførsler. Læs mere og download www.filezilla-project.org
wetransfer WeTransfer er en webservice der tilbyder at sende store filer (op til 2GB), nemt og gratis via email – uden programinstallation og registrering. Enkelt og hurtigt, hvis du skal overføre tunge filer som fx tryksager. Læs mere og send filer www.wetransfer.com
dropbox Dropbox er en lagertjeneste, der giver mulighed for at gemme og synkronisere filer online og mellem computere og mobile enheder. I den gratis udgave af Dropbox får du 2 GB lagerplads. Det er muligt at opgradere til 100, 200 eller 500 GB ved at betale et månedligt eller årligt gebyr. Læs mere www.dropbox.com
surveymonkey SurveyMonkey bruges til at gennemføre spørgeskemaunder-søgelser via nettet. Det enkle og brugervenlige system gør det muligt at hurtigt oprette og offentliggøre gratis spørgeskema-undersøgelser på nettet. Det fås i en gratis version med begrænset funktionalitet med mulighed for opgradering. Læs mere www.da.surveymonkey.com

 

Læs videre:

Relateret indhold: Gratis programmer

Værktøjer

Find en NemHandel-leverandør - løsninger til elektronisk samhandel

Find NemHandel-leverandør

Svar på spørgsmål og få en simpel tjekliste til digitalisering af din virksomhed

Prøv Vækst med it

Svar på spørgsmål og få en personlig vejledning (10-20 sider) til valg af it-system

Tjek dit it-behov
X

Få tips og nyheder om it

Tilmeld dig vores nyhedsbrev og bliv bedre klædt på til at udnytte it i din virksomhed.

Vi udsender det ca. 6 gange årligt