Her kan din virksomhed få hjælp til at udnytte it bedre med gratis vejledninger, leverandøroversigt og kurser

IBIZ-Center

Big data trak fuldt hus på Børsen

Nyheder Nyhed

Dansk detailhandel vågn op! var titlen på ét af indlæggene på fredagens minikonference om praktisk anvendelse af big data i detailhandlen. Her fremgik det, at identificering af data, der kan understøtte virksomhedens forretningsudvikling, og manglen på kvalificeret arbejdskraft er blandt de største udfordringer for dansk detailhandels brug af big data.

Der var ingen ledige pladser på minikonferencen Praktisk anvendelse af big data i detailhandlen, der blev afholdt på Børsen fredag d. 26. september. Konferencen var arrangeret af Innovationscenter for eBusiness (IBIZ-Center) i samarbejde med Dansk Erhverv med det formål at se på de internationale tendenser inden for big data og hvordan detailhandlen kan styrke udvikling og konkurrencekraft ved en strategisk anvendelse af big data.

Big data er det hele
Magasins administrerende direktør Peter Fabricius kunne fx fortælle, hvordan Magasin i de seneste seks år har arbejdet med en strategisk brug af big data, hvor uddannelsen af medarbejderne til en grundlæggende dataforståelse har været afgørende.
Saxo.com har gjort big data til en integreret del af forretningsudviklingen. Direktør Jørgen Balle Olesen beskrev processen fra den mere traditionelle analyse af købs- og kundedata til at forudsige og planlægge salg mod at blive en fremtidig datadreven virksomhed, der tilbyder supplerende produkter fx individuelt tilpasset undervisningsmateriale til studerende eller webbaserede foredrag og kurser.

Pressen elsker det!
Med Mad-O-Meter har Coop Danmark samlet om oplysninger om 1 mio. måltider leveret af 70.000 danskere. Resultaterne er tilgængelige på Coops hjemmeside og ifølge analysechef Lars Aarup har projektet givet Coop rigtig meget omtale i pressen. Et lidt anderledes eksempel på en virksomheds gevinster ved at anvende big data.

Den, der er vældig stærk, bør også være vældig rar
Ud over de mange muligheder peger ovenstående citat hentet fra Pippi Langstrømpe på endnu en af de udfordringer, virksomheder skal forholde sig til, når det gælder big data. Parallelt med anvendelsen af big data følger samtidig et ansvar med håndteringen af data, så folk ikke oplever det som overvågning.
Fredag kom der konkrete bud på, hvordan virksomheder kan skabe værdi af big data. Hvordan virksomheder samtidig sikrer kundernes privatliv, er der endnu ingen klare retningslinjer for, men IBIZ-center arbejder på at etablere et samarbejde med detailbranchen, der skal fremadrettet skal adressere udfordringer og muligheder ved anvendelse af big data.

Minikonferencen var en opfølgning på policy-workshoppen Big data i mindre virksomheder afholdt af IBIZ-Center i marts 2014. Læs mere og se en video fra policy-workshoppen i marts.

Læs videre:

Relateret indhold: Big data trak fuldt hus på Børsen

Værktøjer

Find en NemHandel-leverandør - løsninger til elektronisk samhandel

Find NemHandel-leverandør

Svar på spørgsmål, få overblik og identificer kritiske fokusområder for din virksomheds digitale udvikling

Prøv #DataForBusiness

Svar på spørgsmål og få en personlig vejledning (10-20 sider) til valg af it-system

Tjek dit it-behov
X

Få tips og nyheder om it

Tilmeld dig vores nyhedsbrev og bliv bedre klædt på til at udnytte it i din virksomhed.