Her kan din virksomhed få hjælp til at udnytte it bedre med gratis vejledninger, leverandøroversigt og kurser

IBIZ-Center

Hvad koster en Webshop?

Oskar Verdoner Møller portræt
Oskar Verdoner Møller

Digital Economy and Society Index (DESI 2016) viser, at antallet af små og mellemstor virksomheder i Danmark, som åbner webshops er faldet fra 26% i 2014 til 25% i 2015

Er det fordi det er for dyrt? Eller er det for svært? Eller er der andre forklaringer?

IBIZ Center har bedt Oskar Verdoner Møller, Vandreshoppen.dk om at komme med et bud på, hvad det koster ham at drive web-shoppen til Vandreshoppen.dk pr. måned.

Læs Oskars opgørelse her:

Vandreshoppen Mini 2

Omkostningen til webshop platform
Den første mulighed for mig var at købe en færdig pakke hos en udbyder. Det giver lidt mindre handlefrihed i forhold til design og det månedlige abonnement stiger, når man tilføjer funktioner til webshoppen. Til gengæld får du drift sikkerhed og kundeservice.

Selvom jeg ingen forudgående erfaring har med it, valgte jeg i stedet at bygge en open source web-shop i WordPress med Woocommerce modulet, som stort set var gratis. Dertil et template som kostede mig ca. 500 kr.

Det har kostet mig en del i konsulent timer og diskussioner med min webhotel udbyder. Jeg har også måttet se en hel del flere YouTube videoer, end jeg ville have behøvet, hvis jeg havde købt en færdig løsning. Da der til tider også har været fejl i de plugins til WordPress, som jeg har hentet på nettet, har drift sikkerheden heller ikke altid været i top. Til gengæld har opstarten været billig, hvis vi ser bort fra min arbejdstid.

Den sidste mulighed ville have været at købe en færdig webshop. Men da de som regel starter ved priser på 10.000 kr., var det aldrig en reel mulighed for mig.

Online regnskabsprogram
Min mekaniker anbefalede mig DineroPro. Det koster mig ca. 184 kr. om måneden (2.200 kr. pr. år). Billys Billing er en anden mulighed, som kan nærmest det samme. Der er også en gratisversion til Dinero, men for at spare tid/penge via automatiserede regnskabsprocesser, valgte jeg DineroPro løsningen.

En anden mulighed er at købe et regnskabsprogram, men online systemerne er både billigere og nemmere. Endeligt kan man betale en revisor eller bogholder, men de koster væsentligt mere.

Ekstra plugin til regnskab
For at få kunne automatisere min fakturering og få Woocommerce modulet til at kommunikere effektivt med DineroPro, har jeg også været nødt til at købe et abonnement hos IEX til cirka 129,5 kr. om måneden.

Når kunderne skal betale, skal du også have en udbyder til det. Til at starte med, kan du med fordel vælge en udbyder, der ikke har en startomkostning. Det medfører et højere gebyr pr. betaling, som typisk er en procentsats af salgsbeløbet.

Distribution og levering af pakker
Fragtfirmaerne som GLS og Post Danmark står ikke ligefrem i kø for at afhente pakker hos små webshopser, når der skal sendes pakker til kunderne. Så jeg må selv på posthuset, indtil volumen er blevet større. Til gengæld kan tredjeparts leverandører, som Coolrunner og Pakkelabels.dk, hjælpe med at skaffe en billigere fragtpris.

For at få Woocommerce til at tale sammen med speditøren, har jeg også måtte tilkøbe modulet hos Webshipr til ca. 100 kr. om måneden. Er man kunde hos f.eks. Coolrunner, kan der være lidt rabat at hente.

Mailplatform
Selvom jeg elsker mine kunder, kan det ind imellem være svært at holde styr på de mange e-mails. Derfor har jeg investeret i en mail løsning fra Google, som koster mig 30 kr. om måneden pr. mail konto. Nogle vil mene at det er overdrevet, da de fleste servere har gratis e-mail adresser med i købet af domæne. Men her minder jeg lige om min middelmådige it-kompetencer, så det skal bare være så nemt som muligt.

Forsikringer
Som ansvarlig virksomhed, bør man også have en forsikring. For en mindre virksomhed som Vandreshoppen.dk, medfører det en årlig udgift på mellem 2.000-4.000 kr.

Husleje
Selvom man er en webbutik, har man brug for et sted at sælge fra. Uanset om du driver fra hjemmet eller lejer et kontor, så er det en udgift. Er det fra privaten, kan du for det meste trække noget af din bolig fra i regnskabet. Min omkostning er p.t. 1.000 kr. månedligt. Dertil kommer internet, telefon osv. på 500 kr.

Domæne, hosting af webhotel og sikkerhed
Fornyelse af domæne koster et mindre årligt beløb, ligesom en kontinuerlig udgift til leje af serverplads på et webhotel. Sikkerhed kommer oveni. Samlet set ca. 2.200 kr. om året, eller 184 kr. om måneden.

Hvad koster webshoppen?
Hvis vi opsummerer, koster det cirka 2.300 kr. månedligt at drive vandreshoppen.dk, uden at indregne almindelige regnskabsfradrag.

Dog kommer der en række engangsudgifter i forbindelse med opstart. Der skal du nok regne med omkring 5.000 kr. i mit tilfælde, plus kapital til varekøb, som ikke er medregnet. Markedsføring, som kan være langt den største udgift for en mindre webshop, er heller ikke medregnet. Den kan nemt overstige 2.300 kr. månedligt.

Oskar V. Møller,
Indehaver
Vandreshoppen.dk

Vandreshoppen Logo

Værktøjer

Find en NemHandel-leverandør - løsninger til elektronisk samhandel

Find NemHandel-leverandør

Svar på spørgsmål, få overblik og identificer kritiske fokusområder for din virksomheds digitale udvikling

Prøv #DataForBusiness

Svar på spørgsmål og få en personlig vejledning (10-20 sider) til valg af it-system

Tjek dit it-behov
X

Få tips og nyheder om it

Tilmeld dig vores nyhedsbrev og bliv bedre klædt på til at udnytte it i din virksomhed.