Kommunikationsprincipper
Om IBIZ
Herunder ses de fire kommunikationsprincipper, der sætter den generelle ramme for IBIZ-Centerets kommunikation. Principperne skal styrke kvalitet, effektivitet og fokus i vores oplysningsarbejde. Principperne fastlægger vejledende rammer for bl.a. formål, målgrupper, temaer, grundbudskaber, saglighed og kvalitet.
1. It-vejledningen skal være uvildig og give nuancerede og retvisende billeder af fordelene og evt. faldgrupper ved brug af it.
Vi skal formidle:
- at alle har ret til uvildig it-vejledning.
- om de fremskridt, der er sket i virksomheder, der med succes har anvendt forskellige it-løsninger – men også fortælle om de udfordringer flere virksomheder fortsat møder i valg og implementering af it.
- at en fælles oplysningsindsats skaber resultater – men også forklare, at andre faktorer som rammevilkår, it-færdigheder og økonomi er afgørende for udvikling ved hjælp af it.
2. It-kommunikationen skal målrettes relevante målgrupper, og indsatsen skal basere sig på indsigter i målgruppernes viden og branchespecifikke vilkår.
Vi skal:
- bruge segmenterne og indsigterne fra brancheorganisationer, når vi udpeger målgrupper.
- prioritere forskellige segmenter i SMV-målgruppen:
- De søgende – med indsatser, der sigter på at øge deres viden.
- De forbeholdne – med indsatser, der åbent adresserer deres vigtigste forbehold og sigter på at øge deres viden om it.
- Ambassadører – virksomheder der deler egne erfaringer med at digitalisere.
3. It-kommunikationen skal være inspirerende og nærværende for modtagerne og skabe synergi mellem relevante platforme og initiativer.
Vi skal:
- tage udgangspunkt i modtagernes situation og spørgsmål – frem for afsenderens dagsorden.
- udnytte eksisterende netværk og samarbejdspartneres virksomhedskontakter og blive bedre til at dele adgang til relationer og platforme på tværs i erhvervsfremmenetværket.
- koble til aktuelle dagsordener både i mindre fora og i de brede medier fx it-sikkerhed.
- fortsat forsøge at etablere strategiske partnerskaber f.eks. med medieudbydere eller andre partnere, der har fat i vores målgruppe.
- øge modtagernes mulighed for engagement og involvering via de sociale medier.
4. It-kommunikationen skal professionaliseres gennem kompetenceløft, videndeling og erfaringsudveksling.
Vi skal:
- sikre, at den enkelte indsats tilrettelægges med de nødvendige kommunikationskompetencer og ud fra relevante erfaringer.
- indarbejde vidensdeling og erfaringsudveksling med andre aktører som en integreret del i IBIZ-projektet, herunder centerets sparringsgruppe.
- dokumentere metoder, resultater og erfaringer og gøre det tilgængeligt for andre aktører f.eks. via evalueringer.