Her kan din virksomhed få hjælp til at udnytte it bedre med gratis vejledninger, leverandøroversigt og kurser

IBIZ-Center

Udfordringer – Handel og Service

Handel og servicefag Vejledning

De fleste virksomheder kan se fordelene ved øget brug af it, men for små og mellemstore virksomheder kan det være svært at tage skridtet fuldt ud.

Vi har samlet en liste med de udfordringer og faldgruber, virksomheder inden for handels- og servicebranchen ofte peger på:

1. Opstart Du kan se en række fordele ved brug af it og vil gerne i gang, men hvor skal du starte og hvor kan der søges hjælp?

Tip Der findes mange forskellige it-kurser og en del af dem er gratis. Vi har samlet nogle af dem her Se it-kurser. Hold desuden øje med gratis seminarer, workshop og konferencer afholdt af fx brancheorganisationer og erhvervsråd eller på dit lokale bibliotek. Her kan du få gode idéer og møde andre virksomheder i samme situation.

Du kan også vælge at kontakte en it-rådgiver, der vil kunne hjælpe dig godt i gang. IBIZ-Center har samlet en række virksomheder, der tilbyder it-rådgivning i It-oversigten. Bemærk at listen ikke er udtømmende.

2. It-kompetencer Du har ikke selv lysten eller kompetencerne til at vælge et system og selv sørge for at tage det i brug i virksomheden.

Tip Det er vigtigt at betale sig fra det, man ikke er god til f.eks. ved at ansætte en ny medarbejder. Det betaler sig i længden. Husk også at indlæringskurven for dine medarbejdere vil være forskellig, men at mere brug af it oftest vil lette arbejdet for de medarbejdere, der har svært ved at læse og skrive f.eks. håndværkeren, der slipper for at udfylde de traditionelle timesedler og bestillingslister.

3. Virksomhedens nuværende systemer Du har allerede fx et økonomisystem, hvordan sikrer du, at nye systemer kan fungere sammen med virksomhedens eksisterende systemer?

Tip En it-rådgiver kan hjælpe dig med at finde løsninger, der kan kobles på eksisterende systemer. Rådgiveren kan desuden strukturere processen og overholde deadlines, så tidsplanen ikke overhales af fx virksomhedens daglige drift.

4. Ingen brancheløsninger Din branche er meget lille eller der er af en anden grund ingen brancheløsninger, der dækker din virksomheds behov.
Tip Undersøg beslægtede brancher med lignende arbejdsopgaverne. Du vil opdage, at mange arbejdsopgaver går igen på tværs af brancher. Spørg i dit netværk og blandt samarbejdspartnere fx din revisor eller leverandører. Det er en god idé at vælge et eksisterende system (standardløsning), da det er billigere og du får en system, hvor både funktionaliteten og brugervenligheden er gennemprøvet.

5. Godt forarbejde Hvorfor er det vigtigt at lave en indledende analyse af virksomhedens arbejdsgange og -processer?
Tip Risikoen ved ikke at bruge tid på en indledende analyse er, at din virksomhed foretager forkerte investeringer men typisk også for store investeringer, hvor kun dele af systemet kommer i anvendelse. Det kan hurtigt blive unødigt dyrt og besværligt. Derfor er det en god investering at lave et godt forarbejde.

Læs videre:

Relateret indhold: Udfordringer – Handel og Service

Værktøjer

Find en NemHandel-leverandør - løsninger til elektronisk samhandel

Find NemHandel-leverandør

Svar på spørgsmål, få overblik og identificer kritiske fokusområder for din virksomheds digitale udvikling

Prøv #DataForBusiness

Svar på spørgsmål og få en personlig vejledning (10-20 sider) til valg af it-system

Tjek dit it-behov
X

Få tips og nyheder om it

Tilmeld dig vores nyhedsbrev og bliv bedre klædt på til at udnytte it i din virksomhed.

Vi udsender det ca. 6 gange årligt