Her kan din virksomhed få hjælp til at udnytte it bedre med gratis vejledninger, leverandøroversigt og kurser

IBIZ-Center

Håndværk og byggeri

Din branche Vejledning

”Jeg har lært, at tingene kan gøres meget mere simpelt. Jeg har mere tid i værkstedet og tid er lig med penge og sådan er det jo at være selvstændig.”

Morten Rosenberg, CPH Steel 

Morten Rosenberg klarer i dag de administrative opgaver ved hjælp af en mobil it-løsning, der sparer ham for både tid og penge. Klik her for at se hele casen med CPH Steel

Mere effektive arbejdsgange

I virksomheder inden for håndværk og byggeri kan flere arbejdsprocesser med fordel digitaliseres. Ønsker du at digitalisere, er det en god idé at identificere de arbejdsgange, der enten er tidskrævende eller hvor der begås mange fejl. Vi har listet fem relevante spørgsmål:

  1. Har du et samlet overblik over ordrer, arbejdsprocesser og økonomi?
  2. Faktureres alle materialer og timer på alle sager?
  3. Er din lønregistrering tidskrævende?
  4. Bruger du og dine medarbejdere meget tid på at håndtere uge-/dagsedler?
  5. Har du nem og mobil adgang til alle relevante dokumenter, billeder og tegninger?

Digitalisering – 5 mulige gevinster:

  1. Bedre økonomi på hver sag fx. lagerstyring og brug af opdaterede priser og faste omkostninger
  2. Tidsbesparelser og færre fejl – elektronisk godkendelse af ugesedler
  3. Hurtigere arbejdsgange – medarbejderne indtastet alle timer og materialer elektronisk.
  4. Bedre overblik – alle økonomiske informationer er tilgængelige, fra mobil, tablet og PC
  5. Enklere it-administration – online systemer er forudsigelige, fleksible, tilgængelige og sikre

Få inspiration til at komme i gang

Forhør dig i dit netværk; hvad har kollegaer i branchen opnået ved udnyttelse af de digitale muligheder og hvilke løsninger har de benyttet.

Herunder er en liste med eksempler på it-løsninger, der er særligt velegnet inden for håndværk og byggeri. Vil du hellere i gang med det samme? Få 3 trin til at komme godt i gang eller find en it-rådgiver i It-oversigten.

1. Mobile løsninger: giver mulighed for at holde sig opdateret uanset hvor man er. Med en mobil løsning kan du på stedet få bedre styr på tilbud, opgaver, materialer, værktøj og timer samt faktura.

Hør om virksomheden Multimontage, hvor tablets og smartphones er blevet en del af hverdagen. De fik hjælp til at lave en it-strategi, der har givet overblik og flere penge i kassen. Multimontage fremstår i dag som en af landets mest moderne og veldrevne håndværksvirksomheder.

2. Lagerstyring: få struktur og overblik over dit varelager. Du kan f.eks. se hvilke varenumre der er på lageret, hvilke varer det er tid til at genbestille hos leverandøren, hvilke varer, der sælger som forventet og hvilke varer, der slet ikke sælger. Læs mere

3. Cloud computing: it-løsninger, hvor man betaler ved hjælp af et abonnement (f.eks. med betaling pr måned) i stedet for at investere i et program eller en licens til et program, som man derefter installerer på sin computer. Typisk er der rigtigt mange penge at spare i forhold til traditionelle løsninger, 

Bruger du cloud computing bliver sikkerhedskopiering og opdateringer klaret centralt. Du slipper for bekymringer om forsvundne eler ødelagte data og kan i stedet koncentrere dig om din forretning. Eksempler på udbydere

Se videoen fra Otterup VVS, der valgte et cloud baseret økonomisystem. De undgik at investere i et økonomisystem og betaler i stedet en månedlig licens. Læs mere.

4. Projektstyrings- og faktureringssystem: (til mindre virksomheder) kan samle virksomhedens aktiviteter i et system og dermed mindske det administrative arbejde. Med en mobil løsning kan man desuden registrere timeforbrug, tjekke lager og sende fakturaer ude hos kunden.  Læs mere

Se video med CPH Steel der sparer tid og har fået et bedre overblik med en mobil løsning.

5. Projektstyringsprogrammer: (til større virksomheder) dækker over mange typer software, der bruges til at håndtere kompleksiteten i større projekter. giver informationer til de forskellige personer eller interessenter i projektet, og kan bruges til at måle og understøtte prioriteringen af de forskellige opgaver, der er nødvendige for at fuldføre et eller flere projekter.

Projektstyringsprogrammer egner sig bedst til lidt større og komplekse opgaver og kan for mindre opgaver give for meget arbejde i forhold til de fordele det vil kunne give. Læs mere

Samarbejde med brancheforeninger

Du kan også hente information, erfaringer og gode råd hos din brancheforening. Vi samarbejder med en række brancheorganisationer og du kan finde mere information her:

Dansk Byggeri www.danskbyggeri.dk
Håndværksrådet www.hvr.dk
Installatørernes Organisation www.tekniq.dk
DS Håndværk og Industri www.ds-net.dk

Læs videre:

Relateret indhold

Værktøjer

Find en NemHandel-leverandør - løsninger til elektronisk samhandel

Find NemHandel-leverandør

Svar på spørgsmål og få en simpel tjekliste til digitalisering af din virksomhed

Prøv Vækst med it

Svar på spørgsmål og få en personlig vejledning (10-20 sider) til valg af it-system

Tjek dit it-behov
X

Få tips og nyheder om it

Tilmeld dig vores nyhedsbrev og bliv bedre klædt på til at udnytte it i din virksomhed.

Vi udsender det ca. 6 gange årligt