Her kan din virksomhed få hjælp til at udnytte it bedre med gratis vejledninger, leverandøroversigt og kurser

IBIZ-Center

Mobile løsninger – eksempler

Mobile løsninger Vejledning

Mobile løsninger giver dig mulighed for at holde sig opdateret uanset hvor du er. Fra tilbud til faktura – med mobile løsninger kan du på stedet få bedre styr på tilbud, opgaver, materialer, værktøj og timer og faktura.

Uanset om du er håndværker eller arbejder indenfor service, handel eller produktion kan der være en række situationer, hvor en mobilløsning kan hjælpe dig til at få mere styr på dit arbejde, hvis du ikke lige har en PC ved hånden. Og helt generelt bliver det i mange tilfælde lettere at registrere ting som aftaler, timeforbrug, materialeforbrug o.l. med en mobilløsning, fordi det kan ske på stedet når det er aktuelt.

Her er nogle eksempler på konkrete muligheder for fordele i det daglige arbejde.

Tilbudsgivning

Mobile løsninger giver mulighed for at lave et tilbud, mens du sidder ude hos kunden.

Laver du mange tilbud og besøger du kunden i forbindelse med tilbudsgivningen? Så er der måske store fordele for dig ved at bruge en digital tilbudsløsning. Specielt for håndværkere og sælgere, som laver mange tilbud ude i marken.

Det, hurtigt at kunne afgive et tilbud på stedet , kan både virke professionelt og kan dermed være med til at skabe en øget omsætning. Når du laver tilbudet på stedet i samarbejde med kunden, er der desuden større chance for, at du husker at få det hele med i første omgang – og derved opnår en betydelig effektiviseringsgevinst.

Flere leverandører har i dag løsninger til at kunne afgive tilbud hos kunden enten til en bærbar PC, PDA eller smartphone. Når du skal vælge løsning, er det vigtigt at huske, at de mobile enheder ikke kan stå alene. De skal integreres helst med virksomhedens økonomi- og ordresystemer, så du undgår dobbeltarbejde.

Opgavestyring

Når en medarbejder er på farten eller arbejde ude i marken er der en række helt basale ting, der er vigtige at være opdateret på: Hvilken opgave skal jeg løse? Hvad er der sket siden sidst? Er der kommet ændringer i forhold til tidligere?

For eksempel er det vigtigt i en håndværksvirksomhed, hvor der der er flere og skiftende håndværkere på én opgave. Hvad er der aftalt med kunden? Er der aftalt nogen ændringer med kunden siden sidst? Hvad skal jeg eller en af de andre på opgaven lave helt konkret i dag? Når man ikke har styr på opgaver er der større risiko for fejl og forsinkelser i projekterne.

Andre eksempler kan være handels- og transportvirksomheder, hvor der i forbindelse med udbringning eller indsamling af varer hos kunderne kan komme hasteopgaver, som skal passes ind i de allerede planlagte ruter. Det giver alt andet lige bedre mulighed for at optimere og øge salg og effektivitet, hvis man har styr på opgaver, rute, plads i bilen osv.

Systemerne til dette er meget branchespecifikke. En vognmand har for eksempel brug for, at der er forbindelse mellem disponentens ruteplanlægningssystem og chaufførens computer i bilen. Eksempelvis skal der kunne skaffes svar på spørgsmål som: Hvor befinder bilen sig? Er der mere plads? Og hvordan med køre/hviletid? Tal eventuelt med din brancheforening om hvilke branchetilpassede løsninger, der findes på markedet.

Styr på tingene

Mobile løsninger kan hjælpe når du skal holde styr på varer, materiale og værktøj: Hvor mange har vi på lager? Har vi flere kampesten? Hvor er den store motorsav?

For en sælger der skal give tilbud er det en fordel at kunne slå op for at se om varer og materialer er på lager, mens han er ude hos kunden.

Håndværkeneren kan udnytte mobilteknologien til at holde styr på dyrt og knapt værktøj. Så kan man spare tid med at vente eller lede og måske undgå at skulle erstatte bortkommet værktøj.

Et servicefirma som fx lejer containere eller måtter ud kan benytte mobilteknologien til at holde styr på, hvor tingene er, og dermed undgå at der opstår tvivl om f.eks. containere og måtter er hos kunden eller ej.

Med en mobilløsning kan du:

  • Få overblik over lagerbeholdning, når du har brug for det i samtale med en kunde
  • Se om der er materialer på lager, når du skal løse en opgave.
  • Hele tiden holde styr på hvem der sidst har benyttet værktøjet, og derved hvor det burde være
  • Være sikker på hvor din kollega placerede f.eks. måtter/containere, således at du ved, at den er blevet afleveret og hvor den er blevet placeret.

At anvende mobile løsninger til at registrere hvor tingene er, kræver at alt udstyret har fået et unikt mærke, f.eks. i form af en stregkode eller et RFID-tag. Mange smartphones indbygget GPS modtager og kamera, hvorved det f.eks. er nemt at dokumentere, hvor udstyret blev placeret.

Timeregistrering

Mobile løsninger er ved at vinde frem til timeregistrering og sagsstyring. Mobile løsninger er i dag så nemme at bruge, at de fleste vil opleve det som en lettelse i dagligdagen.

Med en mobil løsning kan eksempelvis håndværkere, vognmænd og restauratører glemme alt om de gamle timesedler, der skal afleveres inden weekenden, med pletter og ulæselig skrift. Svende, chaufører og tjenere bare indtaste deres timer og opgaver på mobilen. Skulle nogen have glemt at indtaste timer – så er det bare at sende en påmindelse med SMS.

Skal der skrives faktura, kan det ske umiddelbart efter af bogholderiet eller chefen selv, fordi data straks er i systemet. Det betyder ligeledes en nemmere og mere sikker proces til lønseddel og udbetaling. Så det er win-win for både chef og medarbejder. Skulle nogen have glemt at indtaste timer – så er det bare at sende en påmindelse med SMS.

Faktura

Fakturaen kan også laves på stedet. Flere løsninger til elektronisk faktura fungerer i dag på mobile platforme. Derfor kan du udfærdige en faktura, mens du er ude hos kunden.

På den måde kan du for eksempel også sikre dig, at begge parter er enige om alle poster på fakturaen. Og så er der endnu kortere vej til at pengene kommer i kassen.

Læs videre:

Relateret indhold: Mobile løsninger – eksempler

Værktøjer

Find en NemHandel-leverandør - løsninger til elektronisk samhandel

Find NemHandel-leverandør

Svar på spørgsmål, få overblik og identificer kritiske fokusområder for din virksomheds digitale udvikling

Prøv #DataForBusiness

Svar på spørgsmål og få en personlig vejledning (10-20 sider) til valg af it-system

Tjek dit it-behov
X

Få tips og nyheder om it

Tilmeld dig vores nyhedsbrev og bliv bedre klædt på til at udnytte it i din virksomhed.