Her kan din virksomhed få hjælp til at udnytte it bedre med gratis vejledninger, leverandøroversigt og kurser

IBIZ-Center

QR-koder

Mobile løsninger Vejledning

QR-koder, eller Quick Respons koder, er todimensionelle stregkoder, der fra starten var opfundet for netop at kunne aflæses hurtigt. Koderne bliver ofte brugt internt i virksomheder til sporing af varer og optimering af logitik, men de seneste år har flere virksomheder (mere eller mindre succesfuldt) anvendt koderne i forbindelse med markedsføring af produkter og services.

Om QR-koder

QR-koder er opfundet af Denso-Wave i Japan i 1994 og kan på grund af deres todimensionale opbygning indeholde flere hundrede gange mere information end almindelige stregkoder. For en mere teknisk gennemgang henvises til Densos egen hjemmeside http://www.qrcode.com/en/index.html

QR-koderne har fået en stor udbredelse i takt med den øgede brug af smartphones. For at kunne læse QR-koder skal der installeres et stykke software, som kan hentes gratis på App-store til iPhones og Google Play til Android-telefoner (fx i-nigma eller ScanLife).

QR-koder kan læses selvom der er fejl på op til 30 % af felterne. Der arbejdes i dag bevidst med fejl, hvor virksomheder indlejre grafik i QR-koderne for at få deres budskab bedre igennem, som det ses på eksemplerne nedenfor.

Udover de “traditionelle” QR-koder har Microsoft også lavet en version, Microsoft Tags, der generelt er lidt mere farverig. Microsoft Tags er ved at få en væsentlig udbredelse i USA, fx i magasiner, på fødevare osv.

Microsofts egen skanner ”Microsoft Tag” kan hentes i App-store og Google Play og QR-koderne kan genereres direkte på www.tag.microsoft.com.

Nedenfor er vist eksempler på brugen af QR-koder (de kan alle skannes).

qr-koder

Gode råd

Når du skal i gang med at arbejde med QR-koder, er der nogle gode råd, der er værd at overveje. Her får du råd om, hvad der er godt at gøre, og hvad man helst skal undgå.

8 gode råd til brug af QR-koder

    1. Overvej om din målgruppe kender til QR-koder
      Hvis den kundegruppe du går efter ikke er brugere af smartphones, skal du overveje, om det er en god ide at benytte QR-koder i markedsføringen.
    2. Skal kunderne vejledes i brug af QR-koder
      Mange brugere af smartphones ved ikke, at de skal installere en applikation for at kunne skanne QR-koder. Overvej derfor om der skal være en kort forklaring på, hvordan man kan komme i gang med at skanne QR-koder. HUSK: Der er flere platforme, der skal beskrives.
    3. Landingssiden skal være optimeret til den mobile platform
      Husk QR-koder scannes af smartphones, så den side, brugerne sendes til, skal være optimeret til den mobile platform – ellers får brugerne en oplevelse af, at I ikke har tænkt jer om. Gør det så nemt som muligt at være bruger.
    4. Hav en klar Call-to-Action strategi
      Gør det nemt at være bruger, både når brugerne står og overvejer om de skal skanne en QR-kode, og når de er kommet ind på jeres hjemmeside. Sørg for at brugerne bliver ledt let videre i deres beslutningskæde.
    5. Undlad unødvendig information på din landingsside
      Landingssiden er en mobiloptimeret side, der skal lede brugerne videre i deres beslutning. Sørg for at der kun er den information, der er nødvendig og ikke en masse unødvendige beskrivelser.
    6. Giv kunderne en god grund til at skanne QR-koden
      Når brugerne fx står på stationen og ser en af jeres plakater med en QR-kode på, så giv dem en god grund til at skanne koden. Fortæl om alle de gode ting de kan opleve ved at scanne QR-koden, eller at de kan se en uddybende video af det, der er vist på plakaten. Skab en nysgerrighed for at gå videre.
    7. Overvej om folk, der skanner en QR-kode, skal belønnes
      Du kan overveje, om køberne af dit produkt skal tilbydes en rabat eller lignende, hvis de skanner QR-koden. Dermed giver du dem en god grund til at skanne koden. Du får måske en ny kunde, du får viden om, hvordan og hvornår de skannede og meget mere, hvis du har sat dit system rigtigt op. Du får således en større viden om dit marked og dine kunder.
    8. Test, test, test
      Husk altid at teste om dine QR-koder virker som de skal. Det er vigtigt, at du tester med flere forskellige skannere, da disse kan have forskellig funktionalitet.

8 gode råd til hvad man skal passe på, når man bruger QR-koder:

    1. Pas på med at bruge QR-koder på en webside
      Man ser nogle gang, at en hjemmeside, en Facebookside eller en blog, har en QR-kode. Problemet er, at QR-koder er rigtigt gode til at få folk fra offline verdenen til online verdenen, her kan man med en smartphone let komme rundt og opleve spændende nyheder. Men hvis du er på farten og er inde på en webside med din smartphone, der prøver at sende dig videre ved at skanne en QR-kode, er der et stort logistisk problem.
    2. Send ikke folk videre til lange formularer
      Hvad der synes at være en god ide, kan gå hen og blive et problem. Du er glad for at få mange personer sendt til din hjemmeside, hvor de fx kan oprette sig som brugere på en tjeneste. Dog skal man ofte indtaste mange oplysninger, og der skal måske bruges specialtegn, der er godt gemt væk på det lille tastatur på telefonen. Hvis det havde været på en pc, havde det ikke været et problem; men på en smartphone kan brugeren nemt miste tålmodigheden og overblikket.
    3. Pas på med at bruge QR-koden til at skaffe trafik på hjemmesiden
      Det er egentligt en god ide at bruge QR-koderne til at skaffe trafik til en hjemmeside, men det skal gøres på den rigtige måde. Husk at bruge kampagnesporing (fx Googles kampagnesporing), så du kan måle effekten af din markedsføringsindsats.
    4. Send ikke folk videre til en side med Flash
      Du har opbygget en flot side, der benytter Flash. Dog er Flash ikke hensigtsmæssigt at bruge i smartphone-verdenen, da alle telefoner med IOS (Apple) ikke kan vise Flash og på andre systemer kan siden virke meget langsom. Så sider med Flash bør i videst omfang undgås.
    5. Pas på med produkter, der bruges, hvor der ikke er mobildækning eller er dyre roamingafgifter
      Når du placerer QR-koder, skal du sikre dig, at det er på et sted med god mobil dækning, da brugerne enten ikke gider skanne koden, eller oplever at de ikke kan komme videre på grund af den dårlige dækning. Ligeledes kan det være problematisk at anvende QR-koder i fx lufthavne eller andre steder, hvor det kan være dyrt at være på et mobilt netværk.
    6. Lav ikke for små QR-koder
      Du vil meget gerne have en QR-kode med på din folder, men der er ikke rigtigt plads, så du laver lige en lille QR-kode, der kan sidde nede i hjørnet. Men små QR-koder kan være svære at skanne, fordi smartphonen har svært ved at fokusere. Det er meget irriterende, og du vil formentlig få mere ud af at undlade at have en (for) lille QR-kode med.
    7. Send ikke folk videre til ikke-målrettet indhold
      Du har lavet en flot kampagne fx omkring næste års skiture og QR-koden sender folk videre til forsiden, der beskriver jeres forretning og de værdier I har. Siden er ikke umiddelbart relevant, og folk vil ikke bruge tid på at prøve at finde ud af, hvor det er de skal hen for at se det, de troede de skulle se, da de skannede QR-koden. Send folk direkte til den relevante side, der fører dem direkte videre i den historie, der begyndte, da de valgte at skanne QR-koden.
    8. Brug ikke QR-koder uden forklaring
      Et stort problem er, at mange ikke forklarer, hvad det er, der sker, når de scanner en QR-kode. Det tages for givet, at folk er nysgerrige og skanner en QR-kode bare for at finde ud af noget mere. Det er en meget stor antagelse, og det er ikke sikkert, at det er en rigtig antagelse. Fortæl folk hvorfor de skal skanne en QR-kode, og antag ikke at personer er naturligt interesserede i at lære mere om dig og dit produkt. QR-koder er smarte og kan være et rigtig godt forretningsunderstøttende tiltag. Men de skal bruges på den rigtige måde, med omtanke og ikke kun fordi andre gør det. Vær klar på, hvad QR-koden kan tilføre af merværdi for kunden, hvorfor kunden skal bruge mobildata på at scanne QR-koden og hvordan du vil måle, om QR-koden har en forretningsmæssig effekt, osv.
Læs videre:

Relateret indhold: QR-koder

Værktøjer

Find en NemHandel-leverandør - løsninger til elektronisk samhandel

Find NemHandel-leverandør

Svar på spørgsmål, få overblik og identificer kritiske fokusområder for din virksomheds digitale udvikling

Prøv #DataForBusiness

Svar på spørgsmål og få en personlig vejledning (10-20 sider) til valg af it-system

Tjek dit it-behov
X

Få tips og nyheder om it

Tilmeld dig vores nyhedsbrev og bliv bedre klædt på til at udnytte it i din virksomhed.