Her kan din virksomhed få hjælp til at udnytte it bedre med gratis vejledninger, leverandøroversigt og kurser

IBIZ-Center

NemHandel løsninger

NemHandel Vejledning

Der findes flere forskellige muligheder og løsninger til NemHandel. Nogle er gratis at bruge, mens andre kan benyttes mod betaling. Du skal vælge den løsning, som passer bedst til din virksomheds behov, alt efter om du allerede har et økonomisystem og om du kan og vil håndtere den tekniske opsætning mv.

NemHandel Fakturablanketten – til dig der kun skal sende fakturaer til det offentlige

På virk.dk er der oprettet en gratis fakturablanket, som er en online indtastningsløsning, du som leverandør til det offentlige kan bruge til at indtaste og sende fakturaer og kreditnotaer til offentlige myndigheder i Danmark. Du kan med fordel vælge denne løsning hvis du:

• Ikke har et økonomisystem
• Kun sender få fakturaer
• Kun skal fakturere offentlige kunder
• Vil hurtigt i gang
• Vil prøve elektronisk fakturering, men ikke ønkser at installere et program

Fakturablanketten finder du her hos virk.dk

 Læs mere om Fakturablanketten på NemHandel.dk

Økonomisystem med indbygget NemHandel – økonomisystem som både kan danne og sende OIOUBL-fakturaer

I dag kan mange økonomisystemer lave fakturaer i NemHandel-formatet (OIOUBL), og har ligeledes indbygget forsendelse. Med et økonomisystem der både kan danne og sende OIOUBL-fakturaer, er du klar til NemHandel med både offentlige og private virksomheder. Vælg et økonomisystem med indbygget NemHandel hvis du:

• Ønsker at bruge ét system til det hele
• Vil sende flere NemHandel-dokumenter end blot faktura (prislister, ordrer, kreditnota mv.)

Hvis du allerede har et økonomisystem, så kontakt din leverandør for at høre nærmere om, hvilke muligheder du har. Med nogle systemer er det et spørgsmål om den rigtige version af økonomiprogrammet, og til andre er der lavet et selvstændigt modul til NemHandel, som skal integreres.

Økonomisystem + NemHandel-program – en god løsning hvis du kan danne men ikke sende OIOUBL-fakturaer

Hvis dit økonomisystem allerede kan danne fakturaer i NemHandel-format (OIOUBL), men ikke kan sende dem fra dit økonomisystem, kan du bruge et NemHandel-program. NemHandel-programmet installeres direkte på din PC (Windows), og når du har skabt dine fakturaer, samler programmet dem op og sender dem direkte til dine kunder.

Der findes forskellige typer af NemHandel-programmer. Nogle programmer kører direkte på din computer, mens andre kører på en lokal server. Hvilken løsning der passer til dig, kommer f.eks. an på, hvor mange fakturaer din virksomhed sender, hvor mange der skal have adgang til systemet og om du også vil kunne modtage dokumenter. Vælg denne løsning hvis du:

• Har et økonomisystem der kan lave OIOUBL og ønsker automatiseret forsendelse af dine NemHandel-dokumenter
• Vil sende NemHandel-fakturaer gratis
• Ønsker en løsning der er tilpasset nøjagtigt til dine behov
• Selv kan håndtere evt. tekniske problemer

Download Nemhandelprogrammet på www.digitaliser.dk

I NemHandel Oversigten kan du finde leverandører af både NemHandel-løsning, f.eks. indtastningsløsninger eller NemHandel integreret i dit økonomisystem, og rådgivere, der kan hjælpe dig i forhold til implementering, infrastruktur, standarder mv. i forbindelse med NemHandel.

NemHandel betalingsløsning via serviceleverandør – internetbaserede løsninger til fakturering af både det offentlige og B2B, hvad enten du har et økonomisystem eller ej

Der findes flere udbydere af online løsninger hvor du mod betaling kan indtaste og sende NemHandel-fakturaer til kunder i både det private og offentlige.

NemHandel via en klient
Denne løsning kræver at du indgår en aftale med en serviceleverandør, som installerer et program – en såkaldt klient på din computer, der er integreret med dit økonomisystem. NemHandel-klienten har forbindelse til en online-tjeneste, der håndterer og sender dine NemHandel-dokumenter for dig. Vælg denne løsning hvis du:

• har et økonomisystem, som ikke kan lave fakturaer i NemHandel-format, eller
• har et økonomisystem der kan lave NemHandelsfakturaer men ikke kan sende
• vil udveksle dokumenter med både det offentlige og private virksomheder
• ikke selv vil håndtere evt. tekniske problemer – det gør din serviceleverandør

Indtastningsløsning – fakturering af det offentlige og B2B for dig der ikke har et økonomisystem  
En anden mulighed via en serviceleverandør er en online indtastningsløsning, som er en service på internettet, hvor du kan indtaste og sende elektroniske fakturaer til dine kunder, og modsat fakturablanketten kan du via en indtastningsløsning fakturere både det offentlige og B2B. Med en indtastningsløsning foregår det hele online i din internetbrowser. Når du bruger en indtastningsløsning, behøver du derfor kun at koncentrere dig om, at du har de rigtige oplysninger, som du skal bruge, når du sender fakturaen.

Det er meget nemt og hurtigt at komme i gang – du skal ikke installere nogen programmer, og du er ikke afhængig af et økonomisystem. De enkelte løsninger har forskellige betalingsmodeller, og det kan være f.eks. abonnement, ”klippekort”, per faktura, mv. Nogle indtastningsløsninger tilbyder ligefrem gratis forsendelse, hvis du kun sender få fakturaer, eller kan nøjes med en helt basal service. Vælg denne løsning hvis du:

• ikke har et økonomisystem
• kun sender få elektroniske fakturaer
• vil hurtigt i gang med NemHandel
• vil prøve elektroniske fakturering, men ikke ønsker at installere et program

 

Læs videre:

Relateret indhold: NemHandel løsninger

Værktøjer

Find en NemHandel-leverandør - løsninger til elektronisk samhandel

Find NemHandel-leverandør

Svar på spørgsmål og få en simpel tjekliste til digitalisering af din virksomhed

Prøv Vækst med it

Svar på spørgsmål og få en personlig vejledning (10-20 sider) til valg af it-system

Tjek dit it-behov
X

Få tips og nyheder om it

Tilmeld dig vores nyhedsbrev og bliv bedre klædt på til at udnytte it i din virksomhed.

Vi udsender det ca. 6 gange årligt