Her kan din virksomhed få hjælp til at udnytte it bedre med gratis vejledninger, leverandøroversigt og kurser

IBIZ-Center

Fakturering

Økonomisystem Vejledning

Den nok vigtigste funktion i et firma er fakturering til kunder – en opgave, der helst skal udføres hurtigt og korrekt. Samtidig er det også en af de tungeste administrative poster i mange små virksomheder.

Se video om brug af NemHandel og Fakturablanketten:

Drop papiret – elektronisk fakturering

Ved at få sat din fakturering på elektroniske skinner er det muligt for dig og din virksomhed at spare en masse arbejdstid.
Skiftet fra at printe fakturaer ud manuelt fra Word og til at gøre det fra et økonomisystem kan virke uoverskueligt og unødvendigt. Ved at gøre det elektronisk opnår du en række fordele.

  • Du sparer megen ufakturerbar tid – tid du i stedet kan bruge på at udvikle din virksomhed.
  • Din fakturering foretages korrekt og til tiden – det gavner din kassekredit.
  • Du får gladere kunder og fremstår mere professionel, når du fakturerer effektivt og korrekt – det højner muligheden for, at kunden kommer igen.
  • Du får et system, der automatisk fortæller dig hvis kunden skal rykkes.

Der er stadig flere erhvervskunder, der stiller krav om elektronisk faktura, så hvis du er underleverandør, er der ofte krav om, at du betaler på leverandørens valgte platform. De har typisk anvendt standarden EDI (Electronic Data Interchange), men i fremtiden vil det i stigende grad være UBL (Universal Business Language), som er den standard, der anvendes i den danske NemHandel-infrastruktur og er obligatorisk standard i det offentlige.

Se video

Copenhagen Steel valgte at implementere en mobil løsning til fakturering af sine kunder, se hvordan smeden gjorde i videoen forneden

Offentlige kunder kræver elektronisk fakturering

Har du offentlige kunder, skal de have din faktura elektronisk – ellers må de ikke betale dig!

Der er grundlæggende to måder at gøre det på:

A. Papir + Læs-ind-bureau + Nemhandel
Du kan sende din papirfaktura til et “Læs-ind bureau”, hvor de laver din faktura elektronisk og videresender den til din offentlige kunde. Du starter med at lave en faktura elektronisk på din computer, så printer du den ud putter den i en kuvert – betaler porto og sender den til læs-ind bureauet. Her åbner de din kuvert, tager din printede faktura ud og scanner den så den bliver elektronisk igen som den var på din computer. Derpå sendes den elektronisk til den offentlige modtager.
Det er ineffektivt, og der kan opstå fejl undervejs, så du venter forgæves på at få dine penge.

B. Direkte elektroniske via Nemhandel
Den anden måde er, at du sender via NemHandel, hvor du selv afleverer data elektronisk enten via en fakturablanket på virk.dk, via en fakturaportal som f.eks. Tradeshift eller direkte fra dit økonomisystem, hvis dette er integreret til NemHandel infrastrukturen.
Vi anbefaler: Har du offentlige kunder bør du fremover sende elektroniske fakturaer som Nemhandels Fakturaer.

Du kan oprette og sende NemHandels fakturaer helt gratis på virk.dk’s Fakturablanket (men kun til offentlige modtagere).

Læs videre:

Relateret indhold: Fakturering

Værktøjer

Find en NemHandel-leverandør - løsninger til elektronisk samhandel

Find NemHandel-leverandør

Svar på spørgsmål og få en simpel tjekliste til digitalisering af din virksomhed

Prøv Vækst med it

Svar på spørgsmål og få en personlig vejledning (10-20 sider) til valg af it-system

Tjek dit it-behov
X

Få tips og nyheder om it

Tilmeld dig vores nyhedsbrev og bliv bedre klædt på til at udnytte it i din virksomhed.

Vi udsender det ca. 6 gange årligt