Her kan din virksomhed få hjælp til at udnytte it bedre med gratis vejledninger, leverandøroversigt og kurser

IBIZ-Center

Bliv synlig på nettet – 5 korte råd

Online Markedsføring Vejledning

Online2

Er din virksomhed synlig på nettet? IBIZ Center har på baggrund af erfaringer fra mindre virksomheder samlet 5 råd til at blive mere synlig på nettet.

1. Opret din virksomhed i Google My Business.

Med Google My Business kan dine lokale virksomhedsoplysninger nemt findes på tværs af alle Google-tjenester bl.a. Google Maps og Google Søgning. Har du en fysisk butik eller en virksomhed, hvor den fysiske placering er afgørende for dine kunder, er det særligt relevant. Er du fx frisør i Odense og din virksomhed er oprettet i Google My Business, vil der ved en søgning på ”frisør Odense” dukke et kort op med din virksomheds placering. Google kan have oprettet din virksomhed for dig, men det er en god idé, at du selv tager kontrollen over din virksomheds placering på Google Maps.

Opret din virksomhed på Google My Business.

Se en videoinstruktion til at oprette din virksomhed på Google My Business.

2. Følg med i hvad der bliver sagt om din virksomhed på nettet

Der er mange gode grunde til at følge med i, hvad der bliver sagt om din virksomhed på nettet. Gør du ikke det, kan du komme ud for, at der florerer dårlig omtale om din virksomhed på nettet, uden du ved det. Mange ved fx ikke, at alle i princippet kan oprettet en side med din virksomheds navn på Facebook, og at din virksomhed automatisk bliver oprettet på Facebook, hvis en person bruger Facebooks check-in funktion til at checke ind hos din virksomhed.

Dog er det ikke kun den dårlige omtale, det er rart at følge med i. Bliver din virksomhed omtalt positivt, har du (hvis du ved det) selv mulighed for at sprede budskabet videre fx på de sociale medier eller på din hjemmeside.

Du kan gratis eller meget billigt overvåge internettet og de sociale netværk med tjenesterne Google Alerts og Mention. Hvor Google Alerts kun kan monitorere det åbne internet (det som Googles søgemaskine indekserer), kan man med Mention også lytte med på sociale medier som fx Facebook og LinkedIn.

Lav gerne flere alarmer – fx én for din virksomhed, én for konkurrenten og én for dit kerneprodukt eller service.

Mention eksisterer både i en gratisversion og en betalt version.

Læs læse mere om Mention her eller på deres hjemmeside mention.net.

3. Bliv ven med Google

Hvis din virksomhed vil være synlig på nettet, er der ingen vej uden om Google. Ud over Google Places er det vigtigt, at du ved lidt om:

Er du interesseret i selv at bruge lidt tid på at få en bedre placering i søgemaskinerne, bør du starte med at læse Googles begyndervejledning i søgemaskineoptimering og se denne videointroduktion til søgemaskineoptimering.

Det er også en god idé at oveveje, om det kan betale sig at købe  annoncering på Google Adwords. Det er meget vigtigt, at du får sat dine Adwords kampagner rigtigt op, da prisen for dine annoncer bliver beregnet på baggrund af den kvalitet, Google mener dine annoncer har.

Virksomheden WEXO har lavet en videoinstruktion i tre dele, som du med fordel kan se, hvis du vil vide mere om, hvordan man får succes med Adwords-annoncer – se den her.

Bruger du tid på at lokke flere besøgende til din hjemmeside via fx søgemaskineoptimering eller Adwords er det nødvendigt, at du også kender Google Analytics – ellers risikerer du at spilde din tid.

Du kan se en videoguide til at komme i gang med Google Analytics her.

4.   Brug e-mail markedsføring

I 2010 proklamerede Facebooks Mark Zuckerberg at ”e-mailen var død”. Det viste sig at være helt forkert. E-mail markedsføring lever i bedste velgående og er ifølge en række undersøgelser den type markedsføring, som giver den højeste tilbagebetalingsgrad (ROI). Fx kommer over 20 procent af alt salg fra de 100 største amerikanske online detailbutikker fra e-mail markedsføring. Til sammenligning kommer under en procent af salget fra aktiviteter på sociale medier.

Skal du udsende et nyhedsbrev, er det en stor fordel at anvende et nyhedsbrevssystem, så du kan måle på, hvor mange, der modtager og læser dine mails. I Danmark er systemerne Mailchimp  (gratis) og Ubivox  (betalt) de mest udbredte.

5.   Overvej målrettet Facebook-annoncering

Vidste du, at du på Facebook kan vise annoncer, der rammer din målgruppe meget præcist? Fx kan du oprette Custom Audience annoncer, hvor din annonce kun vises til dine tidligere kunder. Det fungerer konkret ved, at du uploader en liste til Facebook med enten navn, e-mail eller telefonnummer på de personer, du ønsker skal se din annonce. Herefter vises din annonce kun til disse personer. Det er nemt og hurtig at komme i gang.

Se en video, der forklarer, hvordan du gør her.

Læs videre:

Relateret indhold: Bliv synlig på nettet – 5 korte råd

Værktøjer

Find en NemHandel-leverandør - løsninger til elektronisk samhandel

Find NemHandel-leverandør

Svar på spørgsmål og få en simpel tjekliste til digitalisering af din virksomhed

Prøv Vækst med it

Svar på spørgsmål og få en personlig vejledning (10-20 sider) til valg af it-system

Tjek dit it-behov
X

Få tips og nyheder om it

Tilmeld dig vores nyhedsbrev og bliv bedre klædt på til at udnytte it i din virksomhed.

Vi udsender det ca. 6 gange årligt