Her kan din virksomhed få hjælp til at udnytte it bedre med gratis vejledninger, leverandøroversigt og kurser

IBIZ-Center

e-mailen – din måske vigtigste markedsføringskanal

Online Markedsføring Vejledning

Trods konkurrencen fra andre medier er e-mailen for mange den mest effektive og billigste markedsføringskanal. Derfor bør den også være en vigtig del af din onlinestrategi.

Hvorfor er e-mailen så effektiv?

Når e-mailen er så effektiv, skyldes det bl.a. at modtagerne på forhånd har tilkendegivet en interesse for dit produkt og eller ydelser. Det er ifølge markedsføringsloven ikke tilladt at sende hverken e-mails, sms, mms eller at ringe til privatkunder med mindre de på forhånd har givet deres samtykke. Læs Forbrugerombudsmandens spamvejledning.

At sende et nyhedsbrev ud forudsætter derfor, at du på forhånd har indsamlet e-mailadresser. Til gengæld giver det  dig mulighed for effektiv profilering og målrettet markedsføring af din virksomhed.

Analyse af data er et effektivt værktøj til at for måle og evaluere bl.a dine markedsføringstiltag, og nyhedsbreve er ingen undtagelse. Nyhedsbrevsystemer giver i dag rig mulighed for at måle og evaluere din e-mailmarkedsføring, og det bør du udnytte.

e-mail

Herunder er et par gode råd til, hvordan du kommer godt i gang med e-mailmarkedsføring:

Tilmelding til nyhedsbrev – og afmelding

Begynd indsamlingen af mailadresser med det samme. I de fleste nyhedsbrevsystemer er det muligt at lave en tilmeldingsformular, som enkelt kan indsættes på din hjemmeside. Har du en webshop, er det også en god idé at huske at tilbyde tilmeldingen til dit nyhedsbrev i forbindelse med køb, hvor kunderne alligevel opgiver deres mailadresser.

Dertil kommer tilmelding ved fx et besøg i virksomheden, via et link i mailsignaturer eller på de sociale medier. Benyt de kanaler, hvor dine kunder er.

Det er et krav, at nyhedsbrevet til enhver tid kan afmeldes igen. Gør det lige så let at afmelde sig som at tilmelde sig. På den måde sørger du for, at modtagerne af dit nyhedsbrev er interesserede i at høre, hvad du har at fortælle og du undgår, at de modtagere, der har mistet interessen, bliver sure og irriterede eller værre angiver din mail som spam i enten deres indbakke eller hos Forbrugerombudsmanden.

Indholdet

Skab værdi for læserne

Der findes et hav af nyhedsbreve og det er derfor vigtigt at nyhedsbrevet skaber værdi for læserne. Du kender bedst din forretning og ved, hvad du kan tilbyde af produkter og ydelser.

Sælger du møbler er dine kunder sandsynligvis ikke kun interesserede i at høre om gode tilbud, nye varer og nyheder om butikken, men vil sandsynligvis være interesseret i at læse om nye trends, tips og gode råd om produkteren, ekstratilbehør og services knyttet til produktet.

Emnefeltet er vigtigt

Det er emnefeltet, der skal vække læserens interesse for nyhedsbrevet, så brug tid på at finde et godt emnefelt, der er dækkende for indholdet – og hold hvad du lover i emnefeltet.

Skriv kort og præcist

Det er lettere sagt end gjort, men det fungerer! Nyhedsbreve samler ofte indhold fra andre kanaler – hjemmeside, sociale medier, aktuelle tilbud og nyheder. Skriv en kort tekst og benyt links til yderligere information.

Del teksten op i mindre afsnit af 2-3 linjer, Det gør det lettere for læseren at få et overblik over indholdet. De fleste modtager dagligt flere forskellige nyhedsbreve og er på de sociale medier. Pakker du dine budskaber ind, risikerer du at de overses.

Brug links og billeder

Brug links til yderligere informationer og sørg også for at benytte links til de billeder, du har med i nyhedsbrevet. Læserne klikker på billeder. Sørg desuden for at links i teksten er tydeligt fremhævet, så der ikke er tvivl om, at der er tale om links.

Hold hvad du lover!

Både ved tilmeldingen til nyhedsbrevet og i emnefeltet i det enkelte nyhedsbrev er det vigtigt, at du holder, hvad du lover. Har læseren tilmeldt sig et nyhedsbrev, fordi han blev lovet gode tilbud, så forventer han primært at få tilsendt information om gode tilbud – det samme gælder emnefeltet. Hold hvad du lover.

Læs videre:

Relateret indhold

Værktøjer

Find en NemHandel-leverandør - løsninger til elektronisk samhandel

Find NemHandel-leverandør

Svar på spørgsmål og få en simpel tjekliste til digitalisering af din virksomhed

Prøv Vækst med it

Svar på spørgsmål og få en personlig vejledning (10-20 sider) til valg af it-system

Tjek dit it-behov
X

Få tips og nyheder om it

Tilmeld dig vores nyhedsbrev og bliv bedre klædt på til at udnytte it i din virksomhed.

Vi udsender det ca. 6 gange årligt