Her kan din virksomhed få hjælp til at udnytte it bedre med gratis vejledninger, leverandøroversigt og kurser

IBIZ-Center

Kom i gang med AdWords og SEO (Del 2 af 2)

Online Markedsføring Vejledning

_F5A9443

Jonas Holm, Lars Skjoldby og David Krogstrup fra Skjoldby & Co. Billede: Annekring.dk

De fleste anvender Google eller andre søgemaskiner, når de leder efter et bestemt produkt på nettet. Ved at komme højere op i søgeresultaterne kan du skabe mere trafik til din hjemmeside, og hermed erhverve dig flere kunder.

 

IBIZ Center udgav tidligere del 1 af “Kom i gang med AdWords og SEO”. Vi har igen talt med Lars Skjoldby, ejer af Skjoldby & Co, der er specialiseret i SEO. Vi bringer her anden del, hvor du kan læse, hvordan du kan øge din omsætning gennem Søgemaskineoptimering (SEO).

 

1. Hvad er SEO?

SEO står for “Search Engine Optimization” som på dansk oversættes til “Søgemaskine Optimering”. SEO går ud på at optimere din hjemmeside, så søgemaskinerne (fx Google eller Bing) finder din side mere relevant end konkurrenternes. Fx “friskbrygget kaffe” som også er eksemplet i forrige del af denne artikelserie.

 

SEO screen

Med SEO kan du komme højere på Google, og herved få flere besøgende.

 

2. Hvad får man ud af SEO?

Ligesom Google AdWords er SEO en måde at forøge din synlighed over for brugerne. Når en bruger søger på Google, er det ifølge Lars Skjoldby typisk fordi, der er et behov her-og-nu. Med god SEO vil du komme højere op i søgeresultaterne ved en Google-søgning på fx “friskbrygget kaffe”, du vil få flere besøgende og dermed mulighed for flere kunder og en øget omsætning.

SEO er attraktivt, fordi trafikken som sådan er gratis. Ved god SEO vil du opnå flere besøgende, men prisen for SEO stiger ikke, fordi du får flere besøgende.

 

Læs vores artikel om Google AdWords her

 

3. Hvordan kan jeg selv foretage SEO?

SEO er ikke kun for store nationale virksomheder. Google rater nemlig typisk lokale virksomheder højere end virksomheder, der er længere væk. Når man skal starte med SEO, kan man selv gøre følgende ting:

1) Sørg for at Google har opdaget din hjemmeside - Dette kaldes “indeksering, og kan gøres på flere måder – fx ved direkte at oplyse Google om sin hjemmeside.

2) Sidetitel og metabeskrivelse – Skriv en tekst, der beskriver hvad din hjemmeside handler om. Skjoldby & Co har udarbejdet en guide til sidetitel og metabeskrivelser her.

3) Linkbuilding – Få andre til at linke til din side. Spørg evt. dine samarbejdspartnere, leverandører eller andre i dit netværk.

 

gode-sidetitler

På Google fremhæves din hjemmesides sidetitel, URL og metabeskrivelse. Billede: Skjoldby.com

 

4. God SEO kommer ikke af sig selv

For at ligge højt i søgeresultaterne på Google kræver det først og fremmest, at du forretningsmæssigt har noget bedre at byde på end dine konkurrenter. Det kan være indhold, autoritet, troværdighed eller en kombination.

Skjoldby & Co har lagt mærke til, at virksomheder ofte bruger for lidt tid på at skrive teksterne på deres hjemmesider. Du bør lægge arbejde i at skrive appellerende tekster, der klart viser brugeren, hvordan din virksomhed har løsningen på brugerens problem.
Dette vil medføre flere salg – og en højere placering på Google.

Læs Skjoldby & Co’s 9 tricks til SEO tekster her

 

5. Hvad skal jeg have mest fokus på – SEO eller Google AdWords?

For virksomheder med begrænset budget vil det give mening at tage fat om Google AdWords først. AdWords vil give dig besøgende stort se med det samme, og du vil få en indikation af om din hjemmeside kan gøre de besøgende til kunder. Når du først har erhvervet dig dine første kunder, kan du bruge noget af omsætningen herfra til at udvide med fx SEO. Hvad der er rigtigt at gøre varierer dog fra virksomhed til virksomhed.

 

TRENDSONLINE-Skjoldby_co-640x357

Lars Skjoldby, Ejer af Skjoldby & Co. Billede: Annekring.dk

 

Dog påpeger Lars Skjoldby:
“Når SEO og AdWords spiller, bliver du synlig når dine kunder har et behov for dine ydelser – og det giver dig alt andet lige flere kunder.”

 

Følg med på IBIZ Centers Facebook og LinkedIn side, og forbliv opdateret med flere artikler og tips, der kan gavne din virksomheds digitale profil.

 

Læs videre:

Værktøjer

Find en NemHandel-leverandør - løsninger til elektronisk samhandel

Find NemHandel-leverandør

Svar på spørgsmål og få en simpel tjekliste til digitalisering af din virksomhed

Prøv Vækst med it

Svar på spørgsmål og få en personlig vejledning (10-20 sider) til valg af it-system

Tjek dit it-behov
X

Få tips og nyheder om it

Tilmeld dig vores nyhedsbrev og bliv bedre klædt på til at udnytte it i din virksomhed.

Vi udsender det ca. 6 gange årligt