Her kan din virksomhed få hjælp til at udnytte it bedre med gratis vejledninger, leverandøroversigt og kurser

IBIZ-Center

Kom i gang med AdWords og SEO (Del 1 af 2)

Online Markedsføring Vejledning

_F5A9443

Jonas Holm, Lars Skjoldby og David Krogstrup fra Skjoldby & Co. Billede: Annekring.dk

Google AdWords og SEO (Søgemaskineoptimering) er online værktøjer, der kan give dig mange nye kunder, hvis de håndteres rigtigt.
IBIZ Center har talt med Skjoldby & Co, der er blandt landets førende specialister indenfor AdWords og SEO. På denne baggrund giver vi følgende tips til hvordan man som virksomhed får mest ud af AdWords og SEO.

 

1. Hvad er Google AdWords?

Google AdWords er Googles annonceringsplatform, og indeholder søgeannoncer og display annoncer. Søgeannoncer er de søgeresultater der vises øverst på Google, markeret med “Annonce”. Display annoncer er de reklamer, der vises på andre hjemmesider. Prisen for Google AdWords foregår på den måde, at man betaler for når der klikkes på annoncerne – man betaler altså for trafikken.

 

Gennem IVÆKST kan du som ny bruger få 600 kr. til din Google AdWords-konto første gang du bruger 200 kr. (22. juli 2016)

 

Her får du din Google AdWords rabatkode

 

Google AdWords - Search Ads and Display Ads

Til venstre en søgeannonce på søgningen “friskbrygget kaffe nær stationen”. Til højre en display annonce for kameraer. Billede: Google.

 

2. Hvorfor bruge Google AdWords?

Google AdWords forøger din synlighed overfor eksisterende og potentielle kunder. Når en bruger søger på Google, er det fordi brugeren har et behov – fx at finde “friskbrygget kaffe nær stationen”. Med søgeannoncer kommer du højt på Google og hermed også brugernes bevidsthed. Med display annoncering kan man dog komme ud til brugere på andre platforme end Google-søgningen.

 

3. Dét får du ud af Google AdWords

Tager vi eksemplet med søgningen “friskbrygget kaffe nær stationen”, er brugeren tæt på købsbeslutningen om at købe kaffe. Med søgeannoncering kan du være dén udbyder, som brugeren vælger, på grund af den øgede synlighed.

Display annoncer vises bl.a. på andre hjemmesider. De kan målrettes ud fra interesser eller til brugere som allerede har besøgt dit website. På den måde bliver dine annoncer vist til de brugere, der allerede interesserer sig for din branche – fx kaffe – og du kan herved ligeledes opnå nye kunder.

 

Skjoldby & Co. - Jonas Holm og Lars Skjoldby

SEO-specialist Jonas Holm og ejer af Skjoldby & Co, Lars Skjoldby. Billede: Annekring.dk

 

“Udfordringen er at komme rigtigt i gang.”

- Lars Skjoldby, Skjoldby & Co.

 

4. Sådan kommer du i gang med Google AdWords

Det er nemt at komme i gang med Google AdWords. På google.dk/adwords kan du opsætte en kampagne på 15-20 minutter og typisk have den online inden for et døgn. Den største udfordring består dog i virkelig at udnytte mulighederne i Google AdWords.

For det første skal du udvælge hvilke søgeord du vil findes på. Herefter er det vigtigt at din side er optimeret til at modtage besøgende gennem GoogleAdwords. Når en bruger klikker på din annonce forventer han/hun naturligt nok at blive ført til en underside, der passer på annoncen. For søgeannoncer er det fx vigtigt at annoncerne linker til de undersider på din hjemmeside, der stemmer overens med de søgeord, der er indtastet på Google.

 

AdWords optimering

Justér dine undersider, så de er forbundet til de rigtige søgeord. Billede: Annekring.dk

 

5. En god struktur betaler sig

Gennem den daglige drift har Skjoldby & Co bidt mærke i at virksomheder ofte nedprioriterer at strukturere sine AdWords kampagner. Dette fører til færre besøgende og derved færre kunder gennem AdWords. Men der er råd at hente:


- For at matche sine annoncer med relevante søgeord bør man i Google AdWords oprette flere annoncegrupper og heri gruppere et lille antal relaterede søgeord.

- Dernæst løber flere virksomheder ind i beskeden “begrænset budget”, hvilket Skjoldby & Co har udarbejdet en guide til her:

Begrænset af budget – betyder at du taber penge på AdWords

 

Senere udgiver vi del to af SEO og AdWords. Like vores Facebook og LinkedIn sider, og bliv opdateret med flere artikler der kan gavne din virksomheds digitale profil.

 

Læs videre:

Værktøjer

Find en NemHandel-leverandør - løsninger til elektronisk samhandel

Find NemHandel-leverandør

Svar på spørgsmål og få en simpel tjekliste til digitalisering af din virksomhed

Prøv Vækst med it

Svar på spørgsmål og få en personlig vejledning (10-20 sider) til valg af it-system

Tjek dit it-behov
X

Få tips og nyheder om it

Tilmeld dig vores nyhedsbrev og bliv bedre klædt på til at udnytte it i din virksomhed.

Vi udsender det ca. 6 gange årligt