Her kan din virksomhed få hjælp til at udnytte it bedre med gratis vejledninger, leverandøroversigt og kurser

IBIZ-Center

Søgemaskineoptimering og SEM

Online Markedsføring Vejledning

Online markedsføring kan være med til at profilere din virksomhed til en bred målgruppe, levere opdaterede budskaber 24/7 og levere dem på en ny måde. Alt sammen noget, der er med til at din investering tjenes hjem igen.

Se videoen og hør iværksætteren Casper Bloms 10 bud til online markedsføring:

Online markedsføring kan være fokuseret på internettet og andre kanaler som fx smartphones eller tablets. Online markedsføring kan være mange ting – fx søgemaskineoptimering, AdWords-annoncer, bannerreklamer, brug af sociale medier, mobile apps og QR-koder. Det gælder om at finde de rigtige kanaler, som både passer til din virksomhed og dine kunders behov, når du skal markedsføre din virksomhed online.

Søgemaskineoptimering (SEO)

Et godt sted at starte er at optimere dit website i forhold til søgemaskinerne. I Danmark står Goggle for langt størstedelen af de søgninger, der bliver foretaget på nettet, så søgemaskine optimering er i praksis optimering til Googles søgemaskine. En god søgemaskineoptimering betyder, at du kommer med i konkurrencen om de bedste pladser på søgemaskinernes resultatlister. Læs mere om søgemaskineoptimering.

Sociale medier

De sociale medier, som fx LinkedIn, Facebook, Twitter og Youtube, anvendes i vid udstrekning til at udbrede kendskabet til hjemmesider og netbutikker. Er målgruppen B2C er det primært Facebook og Youtube, der hitter. Når målgruppen er B2B er det primært LinkedIn og Twitter, der bliver anvendt. Se videoen og hør, hvordan Mette fra webshoppen www.gottohaveit.dk bruger de sociale medier:

De sociale medier anvender den markedsføringsteknik, der hedder viral markedsføring (moderne mund-til-mund kommunikation), hvor brugere sender budskaber videre til hinanden via internettet. Begrebet har sit navn fra ordet “virus” og refererer til den samme eksplosive spredning, som en virus kan opnå under gunstige forhold.

Hvordan kommer du i gang?

Først skal du kende din målgruppe og målgruppens adfærd godt. Der er stor forskel på, hvem du skal markedsføre din virksomhed overfor samt hvilke kanaler målgruppen anvender. Dernæst skal du orientere dig i de juridiske regler, der er indenfor online markedsføring. Du kan hente inspiration på internettet, gennem andre virksomheders gøren og laden samt gennem diverse arrangementer i kommunerne og via netværk.

Online markedsføring i udlandet

startvækst.dk kan du desuden finde en række artikler om bl.a. søgemaskineoptimering, online annoncering samt sociale medier og PR (artiklerne er rettet mod internationale webshops)

Læs videre:

Relateret indhold

Værktøjer

Find en NemHandel-leverandør - løsninger til elektronisk samhandel

Find NemHandel-leverandør

Svar på spørgsmål og få en simpel tjekliste til digitalisering af din virksomhed

Prøv Vækst med it

Svar på spørgsmål og få en personlig vejledning (10-20 sider) til valg af it-system

Tjek dit it-behov
X

Få tips og nyheder om it

Tilmeld dig vores nyhedsbrev og bliv bedre klædt på til at udnytte it i din virksomhed.

Vi udsender det ca. 6 gange årligt