Her kan din virksomhed få hjælp til at udnytte it bedre med gratis vejledninger, leverandøroversigt og kurser

IBIZ-Center

Adwords

Søgemaskineoptimering og SEM Vejledning

AdWords-annoncering er for mange virksomheder en vigtig kanal for markedsføring. Sælger du produkter online kommer man ikke uden om Google AdWords.  

Hvorfor bruge Google AdWords?

Det simple svar er: Fordi du kan tjene penge på det! Men kun hvis du bruger Adwords korrekt. Nedenfor finder du en liste med en række råd, som kan hjælpe dig igennem brug af Adwords-annoncering uden at tabe penge på det. Yderligere har vi nederst på siden samlet en række videointroduktioner til, hvordan man optimerer sine AdWords-annoncer.

9 råd til brug af AdWords

1: Brug aldring Google AdWords uden at måle på effekten af din annoncering – dette gøres typisk med Google Analytics. Sælger du produkter online, kan du med e-handelssporing ned til hver enkelt krone måle, hvor meget omsætning og indtjening du får for fx 1 krones annoncering. Tjener du ikke penge på annoncen, så stop den og lav en bedre.
2: Prøv dig lidt frem i starten og opstil efter lidt tid et rigtigt budget for dine AdWords-annoncer. Hvor meget det kan betale sig at bruge, ved du først, når du har de relevante data fra Google Analytics.

3: Start med annoncering på “Søgenetværket” og overvej derefter om du kan have gavn af at få dine annoncer vist i “Displaynetværket” (læs mere om forskellene på søge- og displaynetværket her).

4: Sørg for at strukturen i dine AdWords-kampagner er bygget korrekt op. En korrekt struktur giver både bedre overblik og billigere klikpris – se mere her.

5: Brug Google’s søgeordsværktøj til at finde de rigtige søgeord

6: Undgå til enhver tid budkrig på generelle søgeord - som fx “t-shirt”. 

7: Skab sammenhæng mellem indholdet i annoncen og på din hjemmeside / webshop. Hvis Google vurderer dit indhold som relevant kan du få en god “quality score”. Et søgeord med den bedste “quality score” vises 10 gange billigere end et søgeord med den dårligste “quality score”. Der skal på denne måde være mest muligt sammenhæng mellem indholdet på din hjemmeside og i din annonce. Har du sider som i forvejen rangerer højt i Google-søgninger, så vil du som tommelfingerregel også ret billigt kunne få den øverste placering i de betalte annoncer på Google.

8: Skriv relevante og fængende annoncetekster. Det er teksterne brugerne ser, når de søger på Google. En god tekst er derfor præcist og handlingsanvisende – som fx “Køb Danmarks billigste Levi’s t-shirts størrelse large her!”.

9: Sæt dig ind i fordele og ulemper ved de forskellige søgeordstyper.

Valg af søgeordstype

Du kan ofte med fordel starte ud med kun at anvende  eksakte søgeord og -sætninger som fx “Levi’s t-shirt størrelse large”. På denne måde har du selv 100 % kontrol med, hvornår din annonce vises.

Vil du bredere ud (og bruge flere penge) så brug indstillingen sætning som søgeord. Her skal søgningen ikke matche 100 %. Din annonce vil her blive vist så længe dit søgeord indgår i sætningen. Hvis vi holder os til t-shirt-eksemplet ovenfor, vil din annonce således blive vist selvom, der bliver søgt efter “Køb Levi’s t-shirt størrelse large” eller “Billig Levi´s t-shirt størrelse large”.

Vil du nå endnu bredere ud (og bruge endnu flere penge), så kan man med fordel bruge fleksibel søgningMed denne type bliver din annonce vist ved alle søgninger, der tematisk minder om dit søgeord eller søgesætning. Anvender du denne søgeordstype, er det vigtigt, at du holder øje med, hvilke konkrete søgeord, der gør, at annoncen bliver vist. Alle de søgninger, som får din annonce frem, men som ikke er relevante, skal du tilføje til liste med negative søgeord. Nogen siger, at fleksibel søgning er som at “gå på jagt med håndgranater” – du rammer helt sikkert noget, men du er ikke sikker på hvad. Jo flere negative søgeord der kommer på din liste, jo mere præcist rammer du din målgruppe.

Læs videre:

Relateret indhold: Adwords

Værktøjer

Find en NemHandel-leverandør - løsninger til elektronisk samhandel

Find NemHandel-leverandør

Svar på spørgsmål og få en simpel tjekliste til digitalisering af din virksomhed

Prøv Vækst med it

Svar på spørgsmål og få en personlig vejledning (10-20 sider) til valg af it-system

Tjek dit it-behov
X

Få tips og nyheder om it

Tilmeld dig vores nyhedsbrev og bliv bedre klædt på til at udnytte it i din virksomhed.

Vi udsender det ca. 6 gange årligt