Her kan din virksomhed få hjælp til at udnytte it bedre med gratis vejledninger, leverandøroversigt og kurser

IBIZ-Center

Lokal SEO

Søgemaskineoptimering og SEM Vejledning

Lokal SEO: 97 % af alle forbrugere, som leder efter lokal information, gør det online. Derfor kan din virksomhed hente meget ved at være synlig på de lokale søgninger på Google.

Når en forbruger har brug for at finde en ydelse i lokalområdet, sker det meget ofte via en søgning på Google. Det kan f.eks. være en søgning som ”tømrer Kolding”, ”legetøjsbutik Randers” eller ”tandlæge i Roskilde”.

Derfor kan du også som virksomhed få en masse nye kunder fra dit lokalområde, hvis du er synlig på de lokale søgeresultater. Og det er stort set ligegyldigt, hvad du sælger. Så længe du har et produkt eller en ydelse, som du sælger fysisk indenfor et specifikt område.

Prøv at ”Google” din ydelse eller dit produkt sammen med den by eller det område, som du sælger i. Kommer din hjemmeside op på søgeresultatet på side 1? Hvis ikke så bør du gøre noget ved.

Der er flere ting, som du kan gøre, hvis du gerne vil være mere synlig på de lokale søgninger. Sammenfattet kaldes det lokal søgemaskineoptimering eller lokal SEO.

Sådan kommer du i gang med lokal SEO

1. Find ud af om du allerede har en profil

Først og fremmest skal du have en Google+ Local profil; og den skal være verificeret. Sandsynligvis har du allerede en profil, som Google har oprettet automatisk.

Den nemmeste måde at finde din Google+ Local profil er ved at gå på Google Maps (maps.google.dk) og søge efter dit firmanavn. Her kommer en markør frem, hvis der allerede findes en Google+ Local profil for din virksomhed. Klik på markøren og vælg ”flere oplysninger”. Så kommer du ind på din profil.

2. Verificer din profil

For at give din Google+ Local profil mere autoritet i Googles øjne, bør du verificere den. Det er også med til at optimere din synlighed i de lokale søgninger. Det gør du ved at klikke på ”Administrer denne side”. Herefter har du mulighed for at få tilsendt et postkort (og i visse tilfælde også blive ringet op) med en pinkode, der skal bevise, at du er ejer af virksomheden.

3. Ensret dine virksomhedsdata

Hvad der også er vigtigt i forhold til lokal SEO er, at dit firmanavn, adresse og telefonnummer (forkortet NAP på engelsk) er ens overalt på internettet. Rigtig mange virksomheder skifter jævnligt telefonnummer, adresse og endda firmanavn. Og det betyder, at der står ét navn på virksomhedens hjemmeside, et andet på Google+ Local profilen og et tredje på sider som KRAK, De Gule Sider osv. Den slags rod i data går udover virksomhedens troværdighed hos Google; og betyder i den sidste ende, at placeringen i søgeresultatet ikke er så godt, som det kunne være. Så en væsentlig optimering er derfor at sørge for, at firmanavn, adresse og telefonnummer er ens alle steder på internettet.

4. Optimer din hjemmeside

En fjerde væsentlig aktivitet, der kan forbedre placeringen i søgeresultaterne, er at tage et kritisk blik på virksomhedens egen hjemmeside. Her bør der være tydelig visning af adresse og telefonnummer; gerne på alle siderne f.eks. i bunden.

De ydelser, som virksomheden sælger, og virksomhedens lokation bør også fremgå af forsiden – både i overskrifter og selve teksten. Endelig er der også meget at hente, hvis det såkaldte title-tag indeholder både produkt og lokation. Alt sammen er med til at fortælle Google, hvad virksomheden sælger og hvor den gør det.

Hvis du vil dykke dybere ned i ”Lokal SEO”, kan du hente en gratis e-bog, der går meget mere i detaljer med de enkelte områder inden for lokal SEO.

Download e-bogen her

Læs videre:

Relateret indhold: Lokal SEO

Værktøjer

Find en NemHandel-leverandør - løsninger til elektronisk samhandel

Find NemHandel-leverandør

Svar på spørgsmål og få en simpel tjekliste til digitalisering af din virksomhed

Prøv Vækst med it

Svar på spørgsmål og få en personlig vejledning (10-20 sider) til valg af it-system

Tjek dit it-behov
X

Få tips og nyheder om it

Tilmeld dig vores nyhedsbrev og bliv bedre klædt på til at udnytte it i din virksomhed.

Vi udsender det ca. 6 gange årligt