Her kan din virksomhed få hjælp til at udnytte it bedre med gratis vejledninger, leverandøroversigt og kurser

IBIZ-Center

Søgemaskineoptimering (SEO)

Søgemaskineoptimering og SEM Vejledning

Søgemaskineoptimering (på engelsk: Search Engine Optimization SEO) er nogle metoder, hvor man kan få en websides længere frem i placeringen i søgemaskiner.

Søgemaskineoptimering høre under kategorien online markedsføring, og kan dermed sammenlignes med andre former for annoncering og hvor let det er at finde din virksomhed på internettet.

Søgemaskineoptimering foretages på to forskellige niveauer:
1. Ved at programmere hjemmesiden, så den er optimeret til de forskellige søgemaskiners rangeringsmetoder
2. Ved at øge hjemmesidens troværdighed bl.a. gennem at øge antallet af andre hjemmesider, der linker til den.

Se videoen: Tips til søgemaskineoptimering:

Søgemaskinerne bruger mange forskellige parametre til at rangere hjemmesider i søgeresultaterne. Google bruger omkring 200 parametre (der kan består af en række underopdelinger), og Bing benytter sig af over 1.000 parametre. Der implementeres dagligt nye algoriter til søgemaskinerne, hvilket gør søgemaskineoptimering til en meget dynamisk opgave, der hele tiden skal arbejdes med.

Rigtigt og forkert

Inden for søgemaskineoptimering er der grundlæggende to skoler: white hat og black hat optimering. Forskellen består i, hvorvidt man følger Google’s Webmaster Guidelines for søgemaskineoptimering. Hvis man vælger at følge Google’s retningslinjer er du i kategorien white hat. Hvis du ikke gør, falder du under kategorien black hat. Det skal understreges, at der ikke er noget ulovligt i at benytte black hat metoder. Hvis Google opdager man benytter black hat metoder, kan konsekvensen være, at Google sætter rangering meget dårligere end tidligt, eller i værste fald bliver fjernet fra Google’s indeks.

“Rigtige” teknikker til søgemaskineoptimering

  • Skaf links fra andre tilsvarende hjemmesider til din side
  • Linkteksterne på din side skal indeholde et relevant søgeord/tema (i stedet for Klik her)
  • Skriv forskellige titler på hver side. Benyt altid unikt indhold
  • Brug beskrivende titler med det vigtigste søgeord/tema først – altid under 55 tegn
  • Brug h1, h2 osv. til dine overskrifter i brødteksten og indsæt væsentlige søgeord i overskrifter. Pas dog på med at bruge dem for meget til indhold som ikke er en overskrift
  • Sørg for at opdatere siden så meget som muligt. Nyt indhold kan resultere i at søgerobotterne kommer oftere forbi

”Forkerte” teknikker til søgemaskineoptimering

  • Skjult tekst. Pas på med at sætte f.eks hvid tekst på hvid baggrund
  • Skjulte sider
  • Køb af links
  • Salg af links

Værktøjer til søgemaskineoptimering

Få hjælp

Det er meget svært at overskue præcist hvad der vil få din hjemmeside frem i søgningerne og det er en opgave der hele tiden skal følges op på, da konkurrenterne også gerne vil langt frem i søgningerne. Der findes mange virksomheder er eksperter til at søgemaskineoptimerer og som tilbyder dette til virksomheder.
Hvis du vil vide mere kan du bl.a. se i vores leverandør oversigt, hvor du kan finde en række virksomheder, der kan hjælpe med at søgemaskineoptimere.

Læs videre:

Relateret indhold: Søgemaskineoptimering (SEO)

Værktøjer

Find en NemHandel-leverandør - løsninger til elektronisk samhandel

Find NemHandel-leverandør

Svar på spørgsmål og få en simpel tjekliste til digitalisering af din virksomhed

Prøv Vækst med it

Svar på spørgsmål og få en personlig vejledning (10-20 sider) til valg af it-system

Tjek dit it-behov
X

Få tips og nyheder om it

Tilmeld dig vores nyhedsbrev og bliv bedre klædt på til at udnytte it i din virksomhed.

Vi udsender det ca. 6 gange årligt