Her kan din virksomhed få hjælp til at udnytte it bedre med gratis vejledninger, leverandøroversigt og kurser

IBIZ-Center

Facebook – for virksomheder

Sociale medier vejledning

Facebook er det største sociale medie i verden. Omkring 3 millioner danskere er aktivt tilstede på Facebook. Sælger din virksomhed primært til privatkunder (B2C) er Facebook det oplagte sted at starte.

Facebook – effektiv kontakt til din målgruppe

Facebook for virksomheder

Facebook har angiveligt mere end en milliard registrerede brugere på verdensplan og cirka 3 millioner aktive danske brugere. Via Facebook kan du nå ud til dine kunder, opbygge forhold og skabe et øget salg.

Facebook fungerer som et mere uformelt forum, hvor fokus primært ligger på det sociale netværk og i mindre grad det professionelle. Mange bruger dog facebook til at markedsføre og reklamere for arrangementer, events og foreninger, da facebook på en meget overskuelig måde stiller funktioner til rådighed for at administrere grupper og begivenheder.

Ved at folk slår tingene op på deres profil, kommer nyheder i cirkulation via online word-of-mouth. Hvis du har en stærk synlighed på Facebook, opnår din virksomhed mulighed for at blive delt imellem venner – det vil sige en stærk form mund-til-mund markedsføring.

Oprettelse af Facebook-side

Som virksomhed må du ikke oprette en personlig brugerprofil eller en almen gruppe. Du skal i stedet kreere en Facebook-side.

Forskellen på en almindelig profil og en side er at relationen er baseret på fans eller følgere frem for venner, og at de informationer du kan tilføje til din side er forretningsorienterede i stedet for interessebaserede.

Vælg mellem forskellige typer af Facebook-sider:

Første skridt er at vælge den sidetype, du har behov for. Der findes seks typer:

  • Forretning eller sted i lokalområdet
  • Virksomhed, organisation eller institution
  • Brand eller produkt
  • Kunstner, Band eller offentlig person
  • Underholdning
  • Sag eller fællesskab

Den førstnævnte type, forretning eller sted i lokalområdet, vil oftest være det helt rigtige sted at starte, hvis du har en mindre virksomhed. Driver du en større organisation eller virksomhed, bør du vælge typen Virksomhed, organisation eller institution. Ønsker du at skabe en side for et enkeltstående produkt, kan du vælge Brand eller produkt.

Opret en Facebook-side til din virksomhed.

Så snart du er oprettet, kan du bruge alle Facebooks tjenester frit og selv bestemme, i hvilken grad din profil skal være synlig og tilgængelig for andre. Det er hermed let at holde styr på, hvad der er offentligt tilgængeligt for andre brugere.

Vid hvad du vil

Inden du vælger at lave en Facebook-virksomhedsprofil, bør du gøre dig nogle strategiske overvejelser. Egentlig de samme, som hvis du skal lave en hjemmeside:

  • Hvad vil du opnå med Facebook-siden?
  • Hvad skal den bruges til?
  • Hvilket indhold skal der på?
  • Hvordan produceres og vedligeholdes indhold?

Fælles for både hjemmeside og facebook-side er, at der skal være aktivitet og især på Facebook gerne nogle events. Hvis ikke dette er tilfældet, sender siderne et negativt / kedeligt signal til potentielle kunder.

Nogle vælger at satse på aktivitet på Facebook-siden og måske helt at droppe hjemmesiden.

Sociale annoncer på Facebook

Den mest gængse annoncetype på Facebook er de sociale annoncer, der vises i højre side, og som består af overskrift, et lille billede og en beskrivende tekst. Det særlige ved annoncer på Facebook er:

  • De sociale egenskaber – Brugerne kan rate din annonce med et ”synes godt om”, og derved være ambassadører for annoncen, eller de kan ”Blive fan”, hvilket kræver at din virksomhed har en fanside (denne kan opsættes som landing page for annoncen). Ligeledes kan brugerne stemme din annonce ned, hvis den er misvisende eller anstødene.
  • Annoncer på Facebook rettes mod specifikke målgrupper ved at segmentere på: Sted, alder, søgeord, uddannelse, arbejdsplads, civil Status og interesse i mænd eller kvinder.

Afregningsformen for Facebook annoncer er baseret på CPC (Klikpris) eller CPM (Pris per 1000 visninger), og prisen tilpasses alt efter segmentering og antal konkurrerende annoncer.

Link: Læs mere om annoncering på Facebook

Berig din Facebook-side

Det er væsentligt at berige din virksomheds side med givtige information relevant for dine kunder, og jo mere du kan skille dig ud jo bedre.

  • Start med et iøjnefaldende fanside foto, der udnytter de 200 x 600 pixels, der er til rådighed
  • Udfyld alle standard informationer så som mission, firmabeskrivelse, produkter, åbningstider, kontaktinformation mv.
  • Opret events, billedgallerier og debatter i det omfang det giver mening for din virksomhed, og giv dine kunder mulighed for at involvere sig.

Befolk din fanside

I modsætning til en personlig profil kan du ikke invitere hvem som helst til at være fan. I stedet skal du invitere venner fra din personlige profil, der vil være interesserede i at blive fan af din virksomhed.

Samtidig bør du overveje at tilføje en Facebook Like Box på din hjemmeside, der giver dine eksisterende kunder mulighed for nemt at blive fans og fremadrettet følge din virksomhed og/eller brand.

Du kan generere kildekoden til en Facebook Like Box til din hjemmeside her.

Vær aktiv

Det vigtigste ved en Facebook-side er, at du som virksomhed aktivt involverer dig. Del interessant information og stil nysgerrige spørgsmål til dine følgere og skab et grundlag for dialog, hvor du kan øge din kundeindsigt.

Tilføj merværdi

Overvej, hvad du kan give dine fans/følgere af merværdi, der vil gøre det attraktivt for dem at være fans og at anbefale din fanside til deres venner. Måske du kan tilbyde en særlig rabat eller give adgang til eksklusive events. Du kan også lade dine fans være de første til at teste nye produkter eller bruge din Facebook-side til support og kundeservice.

Jo mere du kan inddrage dine fans og gøre dem til ambassadører, jo større chance er der for, at du vil få succes med din Facebook-side.

Læs videre:

Relateret indhold: Facebook – for virksomheder

Værktøjer

Find en NemHandel-leverandør - løsninger til elektronisk samhandel

Find NemHandel-leverandør

Svar på spørgsmål og få en simpel tjekliste til digitalisering af din virksomhed

Prøv Vækst med it

Svar på spørgsmål og få en personlig vejledning (10-20 sider) til valg af it-system

Tjek dit it-behov
X

Få tips og nyheder om it

Tilmeld dig vores nyhedsbrev og bliv bedre klædt på til at udnytte it i din virksomhed.

Vi udsender det ca. 6 gange årligt