Her kan din virksomhed få hjælp til at udnytte it bedre med gratis vejledninger, leverandøroversigt og kurser

IBIZ-Center

Hvad er sociale medier?

Sociale medier Vejledning

Sociale medier rummer helt nye muligheder for reklame, dialog og samarbejde. Der kan være mange gevinster ved brug af sociale medier, men det kræver også en indsats.

Man kan bruge de sociale medier på mange måder og i mange forretningssammenhænge :

  • Markedsføring og salg
  • Vejledning og kundeservice
  • Feedback og idéer
  • Rekruttering og netværk.

Du kan fx markedsføre dine produkter online og samtidig få feedback på din kampagne og dine produkter eller services. Du får mulighed for at invitere dine kunder ind i din virksomhed – næsten som kolleger du kan sparre med – og ikke blot som nogle, der skal købe noget. På de sociale medier bruger man begreber som follower eller fan om dem, man er i dialog med snarere end kunde og leverandør.

Få merværdi af dine kunder

Bruger du sociale medier, har du mulighed for at gøre dine kunder til dine medspillere. De kan være med til at sprede dine budskaber og bidrage med indhold, der er relateret til din virksomhed fx:

  • Markedsføring og reklame
  • Brugervejledning og support
  • Idéer og nyttig viden.

Det er som udgangspunkt gratis værktøjer, men man skal dog ikke tro, at det er helt uden omkostninger. Det kræver tid, opmærksomhed og kan også kræve egentlige investeringer, hvis disse gevinster skal høstes.

Markedsføring og reklame

Du kan gøre dit navn mere kendt via sociale medier og såkaldt viral markedsføring, hvor pointen er, at det er andre, der viderebringer det gode budskab. Du kan fx få brugerne til at sprede information om dine produkter eller tjenester ved at bruge facebook funktionen “Like” eller ved at linke til en video eller andet materiale, som du har lagt ud. Det kan også være, at brugerne selv skriver indlæg, laver videoer eller lignende om dine produkter. Det kan give dig et mersalg og en bedre bundlinje.

Social media marketing (SMM) er et begreb, der beskriver brugen af sociale netværk, online communities, blogs, wikis eller andre online medier til marketing, salg, PR og kundeservice. Almindelige sociale medier der bruges til Social media marketing er: Facebook, Twitter, Instagram, LinkedIn, og YouTube.

Brugervejledning og support

Du kan få dine brugere til at vejlede hinanden i brugen af dine produkter. Fx er der mange fora, hvor brugerne hjælper hinanden med meget konkrete og detaljerede spørgsmål. Det kan løse mange problemer, give dine produkter et bedre ry og vise hvordan dine produkter kan bruges på mange måder.

Idéer og nyttig viden

Du kan helt gratis få gode idéer fra dine kunder. Mange mennesker kommer uden forventning om nogen form for betaling med masser af guldkorn, som du blot skal samle op. Det er måske direkte knyttet til din virksomhed og dine produkter, men kan også være knyttet til dine konkurrenter eller andre ting. Det kan derfor være en god idé at identificere relevante steder på nettet, der kan give dig inspiration til nye produkter, forbedring af eksisterende produkter, ændret produktsortiment, bedre services, bedre funktionalitet på hjemmesiden osv.

Dine mål og gevinster – hvorfor bruge sociale medier?

Der kan være mange grunde til at anvende sociale medier.

Eksternt har sociale medier nogle helt unikke egenskaber i forhold til at styrke den udadvendte kommunikation og marketing. Den eksterne brug kan være på virksomhedens egen platform eller ved anvendelse af eksterne tjenester som fx Facebook. Her kan de overordnede mål fx være at:

  • Øge fortjenesten
  • Mindske udgifterne
  • Øge kundetilfredsheden.

Internt kan sociale medier være en effektiv måde at styrke den interne kommunikation i virksomheden. Den interne brug kan fx tage form af diskussionsfora, beskeder, blogs, kommentarer, wiki osv. til at kommunikere, planlægge og videndele internt og eventuelt med eksterne samarbejdspartnere. Her kan de overordnede mål fx være:

  • Kortere udviklingstid i projekter
  • Hurtigere opgaveløsning
  • Mere effektiv udnyttelse af ressourcer og kompetencer

Læg en strategi

Hvis du vil have udbytte af mulighederne er det værd at lægge en strategi. Det er selvfølgelig Ok at forsøge sig frem, men der er både mange muligheder og faldgruber.

Start derfor med at afklare hvad din virksomhed vil have ud af at bruge sociale medier, og vælg derefter hvordan du vil gå til det.

Der er i dag flere dygtige rådgivere med speciale i virksomheders brug af sociale medier. Vil du arbejde seriøst med sociale medier er det nok en investering værd.

Et par videoer til inspiration

Video der viser, hvordan facebook kan anvendes.

Video der sætter fokus på brugen af Twitter.

Læs videre:

Relateret indhold

Værktøjer

Find en NemHandel-leverandør - løsninger til elektronisk samhandel

Find NemHandel-leverandør

Svar på spørgsmål og få en simpel tjekliste til digitalisering af din virksomhed

Prøv Vækst med it

Svar på spørgsmål og få en personlig vejledning (10-20 sider) til valg af it-system

Tjek dit it-behov
X

Få tips og nyheder om it

Tilmeld dig vores nyhedsbrev og bliv bedre klædt på til at udnytte it i din virksomhed.

Vi udsender det ca. 6 gange årligt