Her kan din virksomhed få hjælp til at udnytte it bedre med gratis vejledninger, leverandøroversigt og kurser

IBIZ-Center

Virksomhedsomtale – Plej dit ry

Sociale medier Vejledning

Virksomhedsomtale: Der er mange tjenester på nettet, hvor kunder, brugere, medarbejdere og andre bedømmer firmaer og produkter. Det betyder, at du er nødt til at bruge tid på at overvåge, hvad andre skriver om din virksomhed.

Over 5.000.000 gange har en kunde anmeldt sin købsoplevelse hos en virksomhed på Trustpilot.dk. Det er blot en af mange hjemmesider, hvor dine kunder bedømmer dig og din virksomhed, og det er noget, flere og flere benytter sig af. Samtidig betyder udbredelsen af sociale medier, at kunderne har helt nye måder at forholde sig til deres indkøb, restaurantbesøg, håndværkere og meget mere.

Som forbruger kan man hurtigt og nemt komme af med sin glæde eller galde. For din virksomhed betyder det, at du er nødt til at bruge tid på at pleje dit online ry og løbende overvåge virksomhedsomtale – hvordan kunderne bedømmer dig, så du kan gribe ind og/eller forbedre dit produkt eller din service.

For budskabet kan hurtigt spredes til andre. En fjer kan med andre ord hurtigt blive til rigtig mange høns.

Hør hvorfor Gottohaveit.dk har valgt at være tilstede på Trustpilot:

Virksomhedsomtale – betydning for din virksomhed

Det kan godt være, at brugerne finder din virksomhed gennem Google, men hvis de ikke kender dig på forhånd, vil mange tjekke dit online ry, før de handler med dig. Du kan derfor gå glip af rigtig mange handler, hvis din virksomhed er kendt for lange leveringstider, dårlig kundeservice eller ringe produkter.

Mange hjemmesider til bedømmelse af virksomheder gør det også nemt at finde konkurrenter, der klarer sig bedre end dig.

Eksempler på tjenester til virksomhedsomtale

Her er nogle eksempler på specialiserede tjenester, der er specielt indrettet til bedømmelser af virksomheder:

  • Trustpilot.dk – dækker stort set alle typer af virksomheder med de mest avancerede værktøjer, kan fx integreres direkte på din egen virksomheds hjemmeside.
  • Bedoemmelse.dk – kører fokustemaer fra foreninger og håndværkere til plejehjem.
  • Omdoemme.dk – lader virksomhederne selv tage aktivt ejerskab af deres firmaside og markedsføre sig.
  • Dethitter.dk – dækker kategorier som fx shopping, biler & tilbehør, biografer – dog uden målrettede tilbud til virksomheder

Brugerne kan fx bedømme:

  • Gode/dårlige produkter
  • Oplevelse af service
  • Klage over ulækre forhold
  • Ros til skønne rammer
  • Brok over dårlige betalere
  • Advarsel mod urimelige arbejdsgivere.

Det kan du gøre

Først og fremmest: Snyd aldrig. Nogen virksomheder tror, at de kan forbedre deres ry ved at snyde på den måde, at de selv sørger for at lave en masse positive anmeldelser eller ved bare at censurere/fjerne kritiske indlæg. Bliver den slags opdaget, bliver det hele bare meget værre.

Det bedste råd er at sige undskyld og afhjælpe problemet hurtigt. Ved at vise, at du tager kundernes klager og dårlige oplevelser alvorligt, kan du vende en dårlig oplevelse til en god – og det bliver der lagt mærke til.

Eksempel på god håndtering af en klage

Besvarelse fra xxx.com

Hej Xxxx

Tak for din anmeldelse. Vi vil meget gerne undersøge hvorfor du ikke har modtaget dine penge retur endnu. Send en mail til support@xxxx.com indeholdende ordrenummeret på købet af xxx, så vender vi tilbage til dig.

Mvh. xxx, support@xxxx.com

Brug i stedet kritik og dårlige bedømmelser til at gøre din virksomhed bedre – det er ikke sikkert, kunden altid har ret, men det budskab er typisk meget svært at få igennem.

Hvis der er negative kommentarer, kan du reparere på det ved at gå i dialog, så det er synligt for alle, og husk også at takke for de positive bedømmelser.

Når du har opbygget et godt ry, så brug det aktivt online ved at integrere bedømmelsessidernes anmeldelser på hjemmesiden.

Tjek dit ry jævnligt

Tjek de sider der virker mest relevante for din virksomhed, opret eventuelt en profil, så du kan deltage i debatten og lav en Google søgning på din virksomhed mindst hver anden uge.

Brug Google Underretninger

Endelig kan det være en god idé at bruge den gratis tjeneste Google Underretninger.

Google underretninger giver dig mulighed for at:

  • Følge med i hvordan din virksomhed bliver omtalt på nettet
  • Følge med i hvordan dine konkurrenter fremstår

Hvorfor:

  • Det er gratis
  • Det er tidsbesparende
  • Det giver overblik over god og dårlig omtale

Et alternativ til Google Underretninger er Mention. Læs mere om Mention her.

Læs videre:

Relateret indhold: Virksomhedsomtale – Plej dit ry

Værktøjer

Find en NemHandel-leverandør - løsninger til elektronisk samhandel

Find NemHandel-leverandør

Svar på spørgsmål, få overblik og identificer kritiske fokusområder for din virksomheds digitale udvikling

Prøv #DataForBusiness

Svar på spørgsmål og få en personlig vejledning (10-20 sider) til valg af it-system

Tjek dit it-behov
X

Få tips og nyheder om it

Tilmeld dig vores nyhedsbrev og bliv bedre klædt på til at udnytte it i din virksomhed.