Her kan din virksomhed få hjælp til at udnytte it bedre med gratis vejledninger, leverandøroversigt og kurser

IBIZ-Center

Tips, idéer og best practice

Sociale medier Vejledning

Brug af sociale medier kræver, at man overholder en række uskrevne regler og man skal tænke sig om, inden man kommer for godt i gang. Du kan komme ud med budskaber, men pas på med at skubbe for meget på.

Mange virksomheder vil gerne prøve kræfter med de sociale medier som blogs, Facebook eller Twitter. Det er nyt land for mange. Det hænder (ganske ofte faktisk), at kampagner kørt på sociale medier ikke opnår den ønskede effekt — eller faktisk ender med at backfire. For at få succes med sociale medier er der her nogle tips og gode råd til, hvad du bør være opmærksom på.

Vær IKKE uvidende om formelle og uskrevne sociale regler
For det første. Det betaler sig at tænke sig om om og måske at lure lidt, før man deltager i sociale fællesskaber, især når man har kommercielle hensigter…

Start med en plan
Foretag undersøgelser og opbyg en Social Media køreplan der omfatter: Målgruppe, mål, strategi, taktik, værktøjer / teknologi og definer, hvilke Sociale net der startes op med (hvad bruger dine kunder eller samarbejdspartnere).

Skab sammenhæng og undgå spredehagl
Mange virksomheder tilgår sociale medier via enkelte websites uden koordinering. Et eksempel ville være en virksomhed, der starter en blog inden for ét område og en anden, der starter noget på Facebook, og endnu en skaber en gruppe på LinkedIn. Hvis man ikke samarbejder internt og skaber klare budskaber overfor forbrugerne, vil indsatsen være ineffektiv.

Gør ikke noget du ikke kan følge op på
Sociale medier kan synes som et tag-selv-bord af muligheder. Men husk der er mange om buddet, og mange putter rigtigt mange kræfter og ressourcer i at markedsføre via de sociale medier. Derfor er det vigtigt at din plan og dit ambitionsniveau er realistisk, og at du kan følge planen op med konkret handling. Så selv om du tænker stort, er det som så ofte klogt at starte småt.

Giv for at få
Vellykket sociale medier markedsføring involverer at man lytter og deltager aktivt. Denne deltagelse betyder, at man ikke kan forvente noget, før man selv har givet noget. Dette er ikke et “salg”, men din virksomhed kan helt sikkert øge salget som følge af at være aktiv i de sociale medier.

Vær IKKE falsk på nogen måde
Du skal være ærlig omkring hvad der er dit formål/motiv og ærlig om dine produkter o.l. Løgn, overdrivelser og fortielser straffes alt for nemt på de sociale medier. Det er ikke godt for noget eller nogen på det sociale web – og det kan være til ubodelig skade for din virksomhed, hvis det gennemskues. Vær ikke anmassende eller åbenlyst salgs-syg!

Glem IKKE at lytte
Hvordan kan du lære noget, hvis oplysningerne kun flyder den ene vej? At lytte er virkelig det vigtigste skridt i at lære om sociale fællesskaber på nettet. Og pas på med at ignorere brugerne. Det kan forstærke støjen og de negative effekter. Husk at der er steder, hvor du bliver vurderet – tjek dem ud jævnligt.

Husk markedsføringsloven
Sidst, men ikke mindst: Det er din virksomheds ansvar at overholde markedsføringsloven hvis du f.eks. bruger Facebook til markedsføring. Selv om Facebook tjenesten er lokaliseret i Californien og hører under californisk jurisdiktion, skal danske virksomheder overholde dansk markedsføringslov, når de bruger Facebook.

Links

Du kan læse mere og få en masse tips til, hvordan du kan bruge sociale medier i din virksomhed her:

Læs videre:

Relateret indhold: Tips, idéer og best practice

Værktøjer

Find en NemHandel-leverandør - løsninger til elektronisk samhandel

Find NemHandel-leverandør

Svar på spørgsmål, få overblik og identificer kritiske fokusområder for din virksomheds digitale udvikling

Prøv #DataForBusiness

Svar på spørgsmål og få en personlig vejledning (10-20 sider) til valg af it-system

Tjek dit it-behov
X

Få tips og nyheder om it

Tilmeld dig vores nyhedsbrev og bliv bedre klædt på til at udnytte it i din virksomhed.