Her kan din virksomhed få hjælp til at udnytte it bedre med gratis vejledninger, leverandøroversigt og kurser

IBIZ-Center

Twitter – til dit interessefællesskab

Sociale medier vejledning

Twitter fungerer som en mikro-blog hjemmeside, hvor man deler egne og andres statusopdateringer, også kaldet tweets. Du har ikke mere end 140 tegn til rådighed, så det baserer sig på ’ligenu’ og korte statements, kommentarer eller links.

Følger tweets

På Twitter følger man andres tweets og kan kommentere direkte til afsenderen. Det giver en meget direkte adgang, da man ikke nødvendigvis skal være venner, men kan følge de brugere, man synes er interessante, eksempelvis fagpersoner.

Twitter kan også bruges til at søge viden blandt dem, der følger én, stille åbne spørgsmål, invitere til arrangementer og møder, eller linke til sider man gerne vil promovere. Fordi man ikke har andet end en statuslinje, er det en meget overskuelig og direkte kommunikationsform.

Man kan opdatere via nettet eller telefonen og dermed altså twitte om nyheder, når de sker.

Twitter er et socialt netværk og microblogging service, der gør det muligt for sine brugere at sende og læse beskeder kendt som tweets.

Tweets er tekst-baserede indlæg på op til 140 tegn, der vises på forfatterens profilside og bliver leveret til forfatterens abonnenter, der er kendt som tilhængere.

Forskellen på Facebook og Twitter

Det første man skal forstå ved Twitter er, at det som socialt medie har et helt andet udgangspunkt end Facebook.

Omdrejningspunktet i Facebook er en privatsfære bestående af venner, og det er normen, at man tilføjer eller takker ja til at tilføje langt de fleste bekendtskaber fra det virkelige liv. Denne gruppe af ”venner” udgør basis for alle de informationer og kommunikationer, der deles i det såkaldte newsfeed og livefeed.

Twitter beror i modsætning til Facebook på en interessesfære, hvor man kun følger de personer man finder interessante, og man behøver ikke at kende dem i virkeligheden. Derfor har man ikke venner på Twitter, men followers – det vil sige, folk der har givet til kende, at de finder dine tweets interessante. Et tweet er en kommunikation bestående af 140 tegn inklusive links til artikler, billeder mv.

Tweets er offentlige, så alle i udgangspunktet har mulighed for at følge dig.

Twitter – skab integration mellem Facebook og Twitter

Hvad får du ud af at tweete?

Her er en video der sætter fokus brug af Twitter:

Kom bedst fra start med Twitter

Inden du opretter din første twitterkonto, så tænk over hvad du interesserer dig for, hvad du vil lære mere om, og hvad du kan bidrage med, der kan have værdi for andre.

Hvis du har mange modsatrettede interesser, så opret hellere flere Twitterkonti. Det gør det nemmere for dig at indgå i relevante interessefællesskaber, og øger chancen for at folk vil følge dig, fordi netop det du skriver om interesserer dem.

Søg interessante emner

Når du har oprettet din første twitterkonto, så start med at lave søgninger på søgeord og emner som du interesserer dig for, og afdæk om der er oplagte tweeple (Twitter People), som du kunne tænke dig at følge.

Ofte falder man også over henvisninger til twitter på forskellige blogs og websites. Når du har fundet et par interessante tweeple, så afdæk hvem de følger, og udvid på den måde dit interessefællesskab.

@brugernavn

Da Twitter er et åbent fællesskab, skal du ikke være bange for at svare på interessante tweets, hvilket gøres ved at skrive @brugernavn som en del af de 140 tegn i dit tweet.

Man kan ikke altid regne med at folk svarer tilbage, men hvis dit input er godt, så er der stor sandsynlighed for det, da det er interessefællesskabet, der driver Twitter.

Link: Opret en twitterkonto

Læs videre:

Relateret indhold: Twitter – til dit interessefællesskab

Værktøjer

Find en NemHandel-leverandør - løsninger til elektronisk samhandel

Find NemHandel-leverandør

Svar på spørgsmål og få en simpel tjekliste til digitalisering af din virksomhed

Prøv Vækst med it

Svar på spørgsmål og få en personlig vejledning (10-20 sider) til valg af it-system

Tjek dit it-behov
X

Få tips og nyheder om it

Tilmeld dig vores nyhedsbrev og bliv bedre klædt på til at udnytte it i din virksomhed.

Vi udsender det ca. 6 gange årligt