Her kan din virksomhed få hjælp til at udnytte it bedre med gratis vejledninger, leverandøroversigt og kurser

IBIZ-Center

Derfor er brugertesting værdiskabende for din virksomhed

Digitale trends Inspiration

UserTribe har specialiseret sig i adfærdsanalyse, der forankres i virksomheders strategiske udfordringer og prioriteter. Det betyder, at UserTribe gennem brugertests hjælper virksomheder til at udvikle og optimere alle dele af deres forretning, herunder både marketing, salg, kundeservice, produktudvikling, IT-udvikling og business development.

 

UserTribe_logo_rgb

I dette interview med UserTribe kan du læse mere om, hvordan du kan optimere flere dele af din forretning via forskellige brugertest.

“Big data er et af de største og mest udbredte modeord inden for marketing og det er bestemt godt at have styr på tallene og se, hvad store dele af din kundebase foretager sig online. Dog er det kun statistikker. Hos UserTribe brænder vi for at finde ud af, netop HVORFOR kunderne gør, som de gør. Det er dér den største værdi skabes og de største sejre kan vindes”.

 

Hvad er fordelene ved at anvende brugertests?

Der er mange fordele ved at inddrage kunderne – eller brugerne – via online brugertests eller med andre adfærdsundersøgelser. En af de primære fordele er nok at det giver dig et sandfærdigt og detaljeret billede. Du får indblik i, hvordan dine kunder agerer og hvad de tænker imens. Mange tror at det giver samme værdi at få feedback via et spørgeskema eller ved at afholde fokusgrupper, men der er en grundlæggende udfordring ved denne tilgang: mennesker har i virkeligheden ikke helt styr på, hvad de gør. Meget spiller ind her: f.eks. andres forventninger til, hvad man skal svare eller at folk helt reelt tror på, at de gør noget bestemt, som dog er langt fra sandt. Mennesker vil rigtig gerne svare på spørgsmål, de bliver stillet i sådanne situationer, uanset om de kender svaret eller ej men resultatet bliver ofte at svarene ligger langt fra virkeligheden. Med brugertests og andre adfærdsundersøgelser finder vi tættere ind til sandheden – hvad er kunders og potentielle kunders reelle udfordringer, tanker, forhindringer og stjerneoplevelser undervejs? Det er netop vores speciale at finde frem til disse.

 

Hvilke overvejelser skal man gøre sig, inden man går i gang med at brugerteste sin ydelse?

Al god adfærdsanalyse starter med god planlægning. Begynd med at sætte nogle konkrete KPI’er op for, hvad du vil opnå, da det er vigtigt altid at måle succesen ved indsatsen. Derefter skal du finde ud af, hvordan du opnår disse KPI’er – udvælg nogle få elementer og testscenarier og før brugerne igennem testen. Start forfra med nye elementer, scenarier eller kanaler. Adfærdsanalyse og brugertests er en kontinuerlig proces, og skal helst ikke betragtes som en enestående handling men i stedet tænkes ind i al udvikling. Det kræver en investering til at starte med men til gengæld minimerer det interne diskussioner og dårlige beslutninger (dårlige produkter).

 

Hvordan er brugertesting værdiskabende for virksomheder?

Brugertests og lignende adfærdsanalyser gør virksomheder i stand til at træffe bedre beslutninger. Beslutninger, der ikke bygger på gætværk, men i stedet træffes ud fra reel, konkret viden om, hvad kunderne gør og tænker. Jo tidligere i en given proces kunderne inddrages, jo bedre. De konkrete resultater fjerner interne politiske diskussioner og frigør tid. Samtidigt kan det forebygge helt grundlæggende fejl, der koster på KPI’erne.

 

Hvordan hjælper UserTribe så virksomhederne med dette?

Vi giver virksomhederne et bedre beslutningsgrundlag baseret på en række punkter til optimering. Først og fremmest udfordrer vi i høj grad vores kunders udgangspunkt. Vi giver også vores kunder en reel indsigt i målgruppens og potentielle kunders adfærd. Her ser vi på, hvad de gør og hører, hvad de tænker imens. Kundeinddragelse skaber et solidt grundlag for udvikling af virksomheder og organisationer.

Usertribe_2015_04_267
Jonas Alexandersson, CEO & Co-founder af UserTribe. Billede: UserTribe

Kan du fortælle noget mere om UserTribe’s kernekompetencer?

Kort sagt hjælper vi bl.a. virksomheder og organisationer med at:
·       Udforske nuværende og potentielle målgrupper, deres behov og adfærd.
·       Lægge strategier og/eller roadmaps for kommende tiltag.
·       Udforme skitser, prototyper og designs.
·       Udvikle og/eller lancere nyt.
·       Optimere på netop lancerede eller allerede eksisterende produkter, systemer eller services.
·       Afdække kunders og målgruppers kunderejser og omnichannel-oplevelser.

På baggrund af mere end 12.000 kunde-sessioner for over 550 virksomheder og organisationer har vi udviklet servicekonceptet Customer Empowered Business™. Customer Empowered Business™ handler om at udnytte virksomhedens fulde potentiale til at nå dens forretningsmæssige målsætninger. Gennem skræddersyede frameworks og processer hjælper vi virksomheder og organisationer til at udnytte deres største styrke; nuværende og potentielle kunder.”

 

Arbejder I ud fra en særlig strategi?

Hvordan vi indsamler indsigter afhænger af, hvad vi præcis skal måle på og hvad formålet er med testen. Vi har en stærk og unik crowdsourcing platform, som gør det muligt for os at aktivere dine potentielle og nuværende kunder og få dem til at tage stilling til virksomheders og organisationers forretning. Vi optager deres reaktioner og deres feedback, så virksomheden kan se, hvad de reelt tænker og gør. Vores specialister samler disse indsigter i en handlingsorienteret rapport der beskriver, hvordan virksomheden kan forbedre forretningen og sådan nå dens forretningsmæssige mål.

Hjulet_plain

UserTribes hjul til brugertesting

 

Afslutningsvis, kan du så forklare hvad virksomheder får ud af at samarbejde med UserTribe?

Helt konkret udarbejder vores specialister en rapport til vores kunder, der er både konkret, informativ og handlingsanvisende. I rapporten rangeres de fundne fejl og virksomhederne kan i brugertest-videoer, høre nærmere om de omtalte fejl. Alle videoer stilles også altid til rådighed i fuld længde og vi præsenterer desuden løsningsforslag til de fleste fejl. Når brugerne påpeger noget der fungerer godt, får virksomheden også dette at vide – det er vigtigt både at optimere på det, der ikke fungerer godt, dermed muliggøres det at gøre mere af det, der fungerer.

Er du interesseret i at vide mere om, hvordan UserTribe arbejder, kan du se hvordan et typisk samarbejde ser ud her: http://usertribe.com/da/saadan-goer-vi/

Læs videre:

Værktøjer

Find en NemHandel-leverandør - løsninger til elektronisk samhandel

Find NemHandel-leverandør

Svar på spørgsmål og få en simpel tjekliste til digitalisering af din virksomhed

Prøv Vækst med it

Svar på spørgsmål og få en personlig vejledning (10-20 sider) til valg af it-system

Tjek dit it-behov
X

Få tips og nyheder om it

Tilmeld dig vores nyhedsbrev og bliv bedre klædt på til at udnytte it i din virksomhed.

Vi udsender det ca. 6 gange årligt