Her kan din virksomhed få hjælp til at udnytte it bedre med gratis vejledninger, leverandøroversigt og kurser

IBIZ-Center

Tips til at komme i gang med Internet of Things og Analytics

Digitale trends Aktuelt

IBIZ Center har talt med Søren Bøhne fra IBM om, hvordan Internet of Things (IoT) kan skabe værdi i danske virksomheder. Vi giver dig her gode råd til, hvad du kan opnå med IoT, hvordan du kommer i gang, hvilke værktøjer du kan bruge, og eksempler fra virksomheder, der har fået et stort udbytte af IoT.


Teaservideo af Søren Bøhne, som fortæller, hvordan IoT Analytics kan skabe værdi for virksomheder.

Hvordan kommer man i gang med et IoT Analytics projekt?
“Det første du skal gøre er at sikre, at I har noget data. Hvis der ikke er noget data, er der ikke noget at analysere på. Det kan være data om kundeadfærd, om produktion eller om dine produkter. Derefter skal I lægge en plan for, hvor I gerne vil hen, eller hvad I gerne vil undersøge ved at benytte IoT og Analytics. Endelig skal du finde et værktøj, som kan hjælpe dig med at analysere dataen, så du kan finde relevante indsigter at agere på. Mange tænker at det kræver store computere at komme i gang, men i virkeligheden er det ofte nok med en laptop,” udtaler Søren Bøhne.

Hvordan skaber IoT værdi for virksomhederne?
Ifølge Søren Bøhne kan kombinationen af forskellig data giver en dybere viden og skaber bedre indsigter end enkelte datasæt. “Ved at kombinere data og ikke kigge på dem enkeltvis, er det muligt at skabe et større overblik og finde ud af, hvordan forskellige parametre påvirker hinanden,” forklarer han.

Søren_IBM
Søren Bøhne, Senior Konsulent hos IBM, Strategy & Analytics – Advanced Analytics

Hvilke overvejelser skal firmaerne gøre sig,
før de går igang med IoT?
Før man investerer tid og ressourcer i at starte et IoT-projekt, er det ifølge Søren Bøhne helt afgørende at have opbakning fra ledelsen og understreger: “For at se en effekt skal der være opbakning til det, og der skal tages beslutningen om, at man er villig investerer de nødvendige ressourcer.”

Hvilke værktøjer kan man som virksomhed bruge?
“Inden for Analytics og datakombination er der mange forskellige værktøjer. Hos IBM benytter vi os bl.a. af SPSS Modeler, som er et meget brugervenligt datamining værktøj, samt IBM Watson IoT, som er et smart cognitivt system, der kan lære med tiden og det er tilgængeligt gennem IBM Bluemix cloudplatformen. I Bluemix kan du på en sikker måde lave/anvende forskellige applikationer til data og kombinere det alt efter behov.
Et andet godt værktøj er Open Source værktøjet R som er mere kodetungt, og som kan integreres i SPSS Modeler. SAS, SAP og Microsoft har også en række gode løsninger,” forklarer Søren Bøhne.


Præsentationsvideo af IBM Watson IoT, og hvordan virksomheder kan bruge det.

Hvordan hjælper IBM virksomheder med IoT og Analytics?
“Mit arbejde for IBM består i at se på kundedata, og i at finde indsigter ved at kombinere data på forskellige måder. IBM hjælper med andre ord med at finde ud af, hvad man kan og skal måle. F.eks. har IBM hjulpet en større produktionsvirksomhed til at forudsige nedbrud på deres maskiner, så de kan komme det i forkøbet, ved at analysere parametre såsom temperatur, omdrejninger per minut og mængden af snavs i maskinen,” uddyber han.

Hvilke cases er der af virksomheder der har brugt IoT og Analytics?

Casevideo af IBM’s Internet of Things arbejde med ISS.

“Der findes mange forskellige cases om brug af IoT i forskellige brancher.
Et eksempel er ISS (ovenstående video) som har installeret en masse sensorer, for at få de ekstra data, de manglede, så bl.a. kantinemedarbejderne kan se hvor mange tallerkener, der bliver taget -og dermed ved, hvor meget mad de skal stille frem. Derudover har de installeret sensorer i møderummene, som registrerer om der rent faktisk er nogen i rummene. Hvis et rum er blevet booket, og der ikke er kommet nogen, bliver det registreret som frit,” forklarer Søren Bøhne og tilføjer:

“Et andet eksempel er en større dansk supermarkedskæde som bruger IoT til at finde ud af kundernes butiksadfærd. Data om kundernes adfærd kombineres med vejr- og demografidata til at ændre priserne på forskellige produkter i forskellige butikker. Yderligere bruger de RFID tags, en type chips med indkodet information, som kan scannes, på kødpakkerne, så slagteren kan følge med i hvilket kød der sælger, og hvilket der ikke gør. Det der ikke sælger, kan man f.eks. sætte på udsalg eller promovere opskrifter med, så det alligevel kan blive solgt inden udløbsdatoen,” afslutter Søren Bøhne.

Læs 10 cases med virksomheder, der anvender IoT

Læs videre:

Værktøjer

Find en NemHandel-leverandør - løsninger til elektronisk samhandel

Find NemHandel-leverandør

Svar på spørgsmål og få en simpel tjekliste til digitalisering af din virksomhed

Prøv Vækst med it

Svar på spørgsmål og få en personlig vejledning (10-20 sider) til valg af it-system

Tjek dit it-behov
X

Få tips og nyheder om it

Tilmeld dig vores nyhedsbrev og bliv bedre klædt på til at udnytte it i din virksomhed.

Vi udsender det ca. 6 gange årligt