Her kan din virksomhed få hjælp til at udnytte it bedre med gratis vejledninger, leverandøroversigt og kurser

IBIZ-Center

Valg af hjemmeside

Web og e-handel Vejledning

Større markedsgrundlag, længere åbningstid, større synlighed, bedre information, bedre feed-back og mere automatiserede processer - en hjemmeside giver dig mange muligheder.

Spar på telefontiden

Har du mange telefonhenvendelser? Ringer dine kunder for at få kendskab til produkter, booke aftaler, lægge ordrer eller noget helt fjerde?

Den tid du bruger på disse opringninger, kunne du måske bruge mere effektivt. For eksempel kan en del af disse henvendelser flyttes over på en hjemmeside.

Oprettelse af hjemmeside

En hjemmeside kan bruges til mange formål. Fx kan du via en hjemmeside kan du give kunden adgang til elektroniske varekataloger eller få dine kunder til selv at booke en tid i din forretning.

(Video om Ellegaard hairfactorys erfaringer med online booking)

En hjemmeside kan være en utrolig effektiv og naturlig forlængelse af din fysiske butik, og den kan på en gang give dig og kunden en bedre kontaktform, hvor I kan mødes forskudt i tid og rum. Mange mennesker sidder fx om aftenen og bestiller varer på nettet, mens de gør det, kan du være sammen med din familie og lade teknikken om at passe din internetbutik.

Valg af CMS-system

Hjemmesider laves i et redigeringssystem (Content Management System), hvor du både kan lave dit indhold og styre, hvordan det skal præsenteres. Det er ofte en fordel at undgå at blande selve tekstindholdet og den måde det præsenteres på  for meget sammen. Simpelthen fordi det gør det nemmere at ændre på præsentationen og at skifte løsning, hvis man vil det.

Gratis- og open source-løsninger

Hvis du blot har brug for en lille og simpel hjemmeside, er der mange nemme og billige løsninger. Ja, der findes endda gratis løsninger som fx Google sites. Du kan dog også få ganske avancerede gratis programmer, som du eller din it-leverandør selv kan downloade og installere.

Inden du kommer for godt igang er det værd at undersøge mulighederne for at bruge nogle af de mange professionelle open source CMS-systemer, som stilles gratis til rådighed i dag – se fx WordPressJoomla, og Drupal. Der er mange fordele ved at anvende disse anerkendte open source CMS-systemer. For det første er de gratis at installere. Det betyder i praksis, at man kan have en velfungerende hjemmeside, hvor de eneste udgifter du har er til leje af domæne og webhotel (se nedenfor). For det andet er der, hvis man vælger et af de meget brugte open source CMS-systemer flere webdesignere, der kender systemerne. På denne måde hænger man ikke på udelukkende ét firma, hvilket kan blive en sur fornøjelse, hvis der kommer brister i samarbejdet. De respektive open source CMS-systemer har dog en række forskelle – så tag en snak med din it-leverandør om, hviket system, der bedst lever op til dine krav og behov.

Køb af domæne og webhotel

Der er i dag en lang række udbydere af domæner og webhoteller. Det mest almindelige er at købe både domæne og webhotel samlet. Det hverken dyrt eller svært. Vær dog opmærksom på, at der findes mange forskellige typer af webhoteller. Ved de helt billige (ca. 9 kr. pr. md.) er der grænser for, hvor meget ens site må fylde, samt på hvor meget trafik man må have. Vær opmærksom på, at ens site vil stoppe med at fungere, hvis man overskrider de fastsatte grænser.

Pakkeløsninger

Hvis du gerne vil lave en webshop kan det være en god idé at se på, hvad de store webshop-udbydere på det danske marked kan tilbyde. På denne måde får du en god målestok for, hvilket prisniveau en samlet webshop-løsning bør ligge på. Når du er bevidst om disse løsningers styrker og svagheder er du bedre rustet til at udvikle din egen løsning fx på baggrund af en gratis open source platform. De mest brugte standardløsninger til webshop udbydes i dag af firmaerne Dandomain og Scannet.

Skab sammenhæng i dine løsninger

Det er vigtigt, at du tænker på sammenhæng mellem din hjemmesideløsning og relaterede forretningssystemer, som du anvender. Vil du fx have en webshop, er det vigtigt, at dit CMS-system kan integreres med dit økonomisystem og lagersystem. Ellers skal du oprette din vare tre forskellige steder, og det vil ret hurtigt blive ubærligt.

Brugervenlighed og tilgængelighed

Det er vigtigt, at din hjemmeside er brugervenlig og tilgængelig også for folk, der fx er svagtseende eller ikke kan bruge en mus til at navigere med. Hvis du er i tvivl er der her nogle tips til sikring af brugervenlighed. På nettjenesten webaim, kan du gratis lave en analyse af eventuelle problemer med tilgængelighed på din hjemmeside.

Læs videre:

Relateret indhold: Valg af hjemmeside

Værktøjer

Find en NemHandel-leverandør - løsninger til elektronisk samhandel

Find NemHandel-leverandør

Svar på spørgsmål og få en simpel tjekliste til digitalisering af din virksomhed

Prøv Vækst med it

Svar på spørgsmål og få en personlig vejledning (10-20 sider) til valg af it-system

Tjek dit it-behov
X

Få tips og nyheder om it

Tilmeld dig vores nyhedsbrev og bliv bedre klædt på til at udnytte it i din virksomhed.

Vi udsender det ca. 6 gange årligt