Her kan din virksomhed få hjælp til at udnytte it bedre med gratis vejledninger, leverandøroversigt og kurser

IBIZ-Center

Responsivt webdesign

Web og e-handel Vejledning

Når man i forbindelse med hjemmesider og webshops taler om et responsivt design, menes et design, der automatisk tilpasses brugeren dvs. størrelsen på den skærm siden vises på, uanset om den tilgås fra en smartphone, tablet eller en computer. Mobilvenligheden har betydning for både brugervenligheden og for placeringen i Googles søgemaskine. 

responsivt_design_560

Hvad er et responsivt design

Et responsivt design er et mere brugervenligt design, der gør det muligt at vise indholdet fra den samme hjemmeside på forskellige måder. Det fungerer ved, at et lille stykke kode på siden registrerer skærmstørrelsen og dermed hvordan indholdet skal vises. 

Koden har kun betydning for visningen - indholdet er det samme. Det betyder, at administration og vedligeholdelse af en responsiv hjemmeside er den samme som for en ikke-responsiv hjemmeside. Derved adskiller de responsive hjemmesider sig fra de tidligste mobilvenlige hjemmesider, der fungerede som en separat hjemmeside og dermed også krævede separat vedligeholdelse og opdatering. 

Er dit webdesign mobilvenligt - test det her

Er du i tvivl, om din hjemmeside er mobilvenlig? Google har lavet en hjemmeside til test af hjemmesiders mobilvenlighed. Vær opmærksom på, at en hjemmeside kan være mobilvenlig uden at være responsiv. Tag testen på www.google.com/webmasters/tools/mobile-friendly

Hvor vigtigt er et responsivt design

Flere og flere benytter smartphones og tablets til søgning, visning og ikke mindst køb på internettet. Et responsivt design gør det ikke kun lettere at se og læse indhold på mindre skærme, det det har også en betydningen for placeringen i Googles søgemaskine.

Hjemmesiders mobilvenlighed er derfor på kort tid  blevet et af de afgørende konkurrenceparameter, når det gælder online synlighed og salg.

Mobilvenlige designs betydning for søgemaskineoptimering (SEO)

Fra d. 21. april har Google ændret sin søgemaskine til fordel for hjemmesider med et mobilvenligt design. Det betyder, at når man søger på Google fra en smartphone eller tablet, vil de mobilvenlige sider få en højere placering end de ikke-mobilvenlige sider.

Ændringen sker med udgangspunkt i brugerne, der fremover vil opleve, at sider tilpasset den skærm de tilgås fra opnår en bedre søgemaskineplacering.

Ændringen får ikke konsekvenser for søgninger fra en computer, men den stigende tendens til søgninger via mobile enheder er i sig selv en god grund til at tage ændringerne alvorligt.

Hvordan får man en mobilvenlig hjemmeside?

Til dig der skal have lavet en ny hjemmeside:

Der findes ingen gode grunde til ikke at vælge et mobilvenligt design. De fleste nye hjemmesider laves i dag i et responsivt design, men husk at forhøre dig hos din leverandør. Det er væsentlig sværere at tilpasse en eksisterende hjemmeside, så den bliver responsiv, end at vælge et responsivt design fra start.

Prisen er ikke væsentligt dyrere end et ikke-responsivt design og vedligeholdelsen er den samme.

Til dig der har en eksisterende hjemmeside:

Der er desværre ikke nogen lette løsninger, men herunder er en oversigt over mulighederne for dig, der har en hjemmeside i et ikke-responsivt design:

Open Source

en af fordelene ved at benytte en open source platform er de mange brugere og udviklere. Det betyder bl.a. en konstant produktion af nye temaer (designs). Har du fx en WordPress hjemmeside med et ikke-responsivt design, har du således mulighed for at downloade et nyt responsivt tema.

På denne måde bevares sidens indhold, men det er det nye design, der afgør, hvordan det vises. Ulempen er, at det kan være svært at finde og afgøre, om et design passer til indholdet. Derfor vil der ofte være en del arbejde med at tilpasse indholdet til det nye design.

Hosted webshop-løsning

Benytter du en hosted webshop-løsning, bør du kontakte din udbyder. Der er stor sandsynlighed for, at din udbyder planlægger eller allerede har sørget for at gøre siden mobilvenlig.

Andre løsninger

De hjemmesider, der først blev gjort mobilvenlige, blev lavet som separate sider lavet til mobilvisning. De eksisterer stadig og kan genkendes på at den mobile version har en anden url (fx www.mobil.dr.dk). Brugeren vil typisk ikke opdage, hvorvidt der er tale om separate sider eller om det er den samme side, der vises forskeligt. Ejeren af hjemmesiden skal derimod administrere og opdatere to separate sider.

Læs meget mere om valg af platforme til hjemmesider og webshop her.
Læs videre:

Værktøjer

Find en NemHandel-leverandør - løsninger til elektronisk samhandel

Find NemHandel-leverandør

Svar på spørgsmål og få en simpel tjekliste til digitalisering af din virksomhed

Prøv Vækst med it

Svar på spørgsmål og få en personlig vejledning (10-20 sider) til valg af it-system

Tjek dit it-behov
X

Få tips og nyheder om it

Tilmeld dig vores nyhedsbrev og bliv bedre klædt på til at udnytte it i din virksomhed.

Vi udsender det ca. 6 gange årligt